به گزارش روابط عمومی دانشگاه طلوع مهر جلسه دفاع از پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی با موضوع واکاوي مشکلات هيجاني - اجتماعي دختران نوجوان داراي والدين کمالگرا : يک مطالعه ي کيفي توسط دانشجوی مقطع ارشد سرکار خانم الهه صادقي طجر برگزار شد؛ در این جلسه دکتر اعظم بهرامی به عنوان استاد راهنما حضور داشتند؛ در ادامه چکیده پایان نامه را بررسی میکنیم:
چکیده
هدف از انجام این پژوهش واکاوی مشکلات هیجانی- اجتماعی دختران دارای والدین کمال گرا بود. پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی بود که به روش پدیدارشناسی تفسیری انجام شد. جامعه آماری پژوهش تمامی دختران نوجوان بازه سنی 13 تا 15 سال دارای والدین کمالگرا بودند که در سال 1401 در ناحیه 4 شهر قم زندگی می کردند. برای نمونهگیری، ابتدا والدین کمالگرا به وسیله پرسشنامه کمالگرایی چندبعدی فراست شناسایی شدند و در ادامه به طور هدفمند با فرزندان آنها مصاحبه شد و نمونه گیری تا زمانی که داده ها به اشباع برسند ادامه یافت. با توجه به اینکه داده ها در نمونه شانزدهم به اشباع رسید، بنابراین حجم نهایی نمونه 16 نفر در نظر گرفته شد. برای گردآوری داده ها از مصاحبه های عمیق، فردی و نیمه ساختاریافته استفاده شد. در نهایت نتایج استخراجشده از مصاحبه ها بهوسیله روش کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های به دست آمده 6 مضمون اصلی و 18 طبقه را آشکار کرد. مضامین اصلی شامل «مشکلات ناشی از قضاوت، ارزیابی و انتظارات دیگران»، «کمال گرایی و اهمال کاری»، «نگرانیهای مرتبط با آسیب و بیماری»، «مشکل در هیجانهای منفی پایه»، «مشکل در هیجانهای منفی مرکب» و «مشکلات ارتباطی و اجتماعی» بود. 18 طبقه نیز شامل عزت نفس آسیب دیده، ترس از شکست و عدم موفقیت، قضاوت و مقایسه دیگران، تجربه سرزنش و ناتوانی دربرآورده کردن انتظارات دیگران (برای مضمون اول)، کمالگرایی افراطی و اهمالکاری (برای مضمون دوم)، نگرانی مرتبط با سلامت عزیزان و ترس از مرگ عزیزان (برای مضمون سوم)، خشم، غم و ترس (برای مضمون چهارم)، ناامیدی، احساس گناه و حسادت (برای مضمون پنجم) و مشکل در ایجاد روابط جدید، طرد اجتماعی و مشکل در سازگاری با همسالان (برای مضمون ششم) بودند. براساس یافتههای پژوهش چنین استنباط میشود که داشتن والدین کمال گرا با گذر زمان و در وضعیت فرهنگی خاص ایران، نوجوانان دختر را با مشکلات هیجانی- اجتماعی مختلفی روبه رو می کند؛ به همین جهت ضروری است این مشکلات در مداخلات درمانی و برنامه های آموزشی مورد توجه معلمان، روان شناسان و مشاوران مدرسه قرار گیرد.