دوشنبه, 24 ارديبهشت 1403

http://www.tolouemehr.ac.ir/images/phocagallery/Religious/07/24-2-93%209.jpgدانشجویان رشته امور فرهنگی در یکی از خانه های  تاریخی قم  معروف به زند که موزه ای از مردم زمان قدیم قم بود بازدید نمودند در این محل استاد راهنما توضیحاتی  پیرامون محل و آداب و رسوم  مردم در زمان قدیم ارائه داد.

 

موزه‌ها روایتگرانی هستند که در سکوت، بازدیدکنندگان خود را به قعر تاریخ می‌برند، سفرهایی که آدمی را با انسان‌های گذشته، داشته‌ها و آداب و رسوم آنها آشنا می‌کنند.

گنجینه‌هایی که گذران روزگار پرهیاهو را در دل خود حفظ کرده‌اند اما در سکوت و با آرامشی وصف ناشدنی این گذشت ایام را روایت می‌کنند و پیش چشم بازدیدکنندگان به تصویر می‌کشند.

خانه‌های تاریخی حاج علی خان زند و حاج قلی خان دو مکانی هستند که توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری قم به موزه مردم شناسی تبدیل شده‌اند.

عمارت حاج علی خان زند در گذر قلعه

خانه حاج علی خان زند که با پنج واسطه به کریم خان زند می‌رسد، در مرکز بافت قدیمی شهر قم معروف به محله چهار مردان در کوچه گذر قلعه قرار دارد که ساختمان آن متعلق به اواخر دوره قاجار یعنی حدود 130 سال قبل است.

ورودی بنا شامل سردر کوتاه با نمای روکار آجری و بندکشی است که در قسمت پیشانی، اشکال هندسی و تزئینات نازک کاری دارد که از طریق پاگرد شش ضلعی و دالان جبهه جنوبی به حیاط مرکزی میان سرا مرتبط می‌شود.

شاه نشین تابستانی با بادگیر منفرد که به زیرزمین راه دارد، در جبهه شرقی، شاه نشین زمستانی که فضای بیشتری را در بر می‌گیرد در جبهه شمال و بخش سوم، مخصوص خدمه که در جبهه غربی است، سه بخش این عمارت را تشکیل می‌دهند.

بنا دارای ستون‌های سنگی با سرستون تزئینی در ایوان شمالی و شرقی و آجرکاری در درهای چوبی است. نقوش درهای چوبی، بادگیر منفرد، سرستون‌ها، پایه ستون‌ها و نیز لب چینی بام و بادگیر از جمله عناصر تزئینی خانه حاج علی خان زند محسوب می‌شود.

نقوش و حجاری‌های روی سنگ اشکال مختلف معماری را پدید آورده است و این تنها مربوط به نمای بیرونی خانه نیست در داخل بنا نیز نکات معماری خانه‌های اصیل رعایت شده است.

عمارت حاج قلی خان

و اما خانه حاج قلی خان در قسمت غربی خانه حاج علی خان زند واقع شده است. بنای این عمارت از اواخر دوره قاجاریه به جای مانده، اما اتاق‌ها و فضاهای جنوبی که قدیمی ترین بخش بنا است، قدمتی بیش از 120 سال دارند.

دو بادگیر و ستون‌های سنگی ایوان‌های شمالی و شرقی و 5 دری‌های چوب گردو از خصوصیات بارز بنا به شمار می‌رود. این بادگیرها با گذشت زمان نیاز به بازسازی و تعمیر دارند.

مدیر موزه مردم شناسی، بادگیرها را جزو شاهکارهای هنر معماری معرفی می‌کند و می‌گوید: استفاده از رنگ‌های آبی فیروزه‌ای در ساخت عمارت و وجود حوضدر میانه منزل از ویژگی‌های معماری اصیل است.

در داخل دو خانه تاریخی واقع در گذر قلعه، آثار مختلفی از گذشته نیز به نمایش در آمده است. مجموعه‌ای از اسباب، اشیا و لوازم زندگی، ابزار کار، لوازم کشاورزی و صنعتی، پوشاک و شیوه چینش اشیا در منازل قدیمی قم از جمله بخش‌هایی است که در موزه مردم شناسی قم به نمایش گذاشته شده‌اند.

یک «منبر» مربوط به 600 سال قبل از روستای وشنوه و دو درب امامزاده کهک، سفال‌های سلجوقی متعلق به 800 سال قبل، ظروف تزیینی، تپانچه، مرکب و دوات مربوط به دوره قاجار در این موزه جای دارند.

 

   

    

دورنگار:
 025-33555610 (داخلی 100)

رایانامه:
info@tolouemehr.ac.ir

صندوق پستی:
371853814

واحد برادران:
قم، پردیسان، بلوار دانشگاه،
بلوار شهروند شمالی

کد پستی: 3749113362
تلفن: 33555610-025 - داخلی 1

 

دفتر مهارت افزایی و مرکز مشاوره طلوع مهر:
قم، بلوار امین،کوچه شماره یک،
مرکز مشاوره طلوع مهر

لوکیشن نشان
تلفن: 33555610-025 - داخلی 501 و 503
025-32614070

 

واحد خواهران:
قم، خیابان شهید فاطمی(دورشهر)
نبش میدان رسالت
کدپستی: 63117-37156
تلفن: 33555610-025 - داخلی 2

طراحی و پیاده سازی : گروه نرم افزاری دیما

Template Design:Dima Group