دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403

نشست آینده پژوهی با موضوع فناوری های توانمندساز انسانی ؛ دیدبانی درافق 2030 به همت اندیشکده مطالعات آینده پژوهی طلوع مهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر بیست و هشتمین نشست تخصصی آینده پژوهی با موضوع « فناوری های توانمندساز انسانی ؛ دیدبانی درافق 2030» با حضور اساتید و پژوهشگران آینده پژوهی  درسالن همایش مهندس رسولی طلوع مهر برگزار شد.

مدیرگروه آموزشی آینده پژوهی طلوع مهر گفت: این جلسات با هدف معرفی پیشرانهای تحولی آینده و ارائه نظریات برای ورود به فرایندهای تصمیم سازی در سطوح مختلف کشور پیگیری و اجرا می شود.

دراین نشست بشر توانمندسازها یا توانمندسازهای انسانی و نقش آن در تقویت عملکرد آینده انسانی مورد بحث قرارگرفت.

دکتر هومن قاپچی پژوهشگر حوزه آینده پژوهی ضمن برشمردن ابعاد توانمندسازهای انسانی، در زمینه های زیستی، فناورهای نظامی و امنیتی و ... این موضوع را از دغده های همیشگی بشر دانست که بدنبال افزودن کارآمدی برای زندگی و عملکرد بشری است.

ارائه دهنده این نشست تخصصی موضوع بشرافزوده بعنوان یک پارادایم جدید را یکی از دلایل اصلی تمرکز روی بشرتوانمندسازها ذکر کرده و به برشمردن نمونه هایی از بشرافزوده نظیر: پروتزهای عریان، لنزها و سمعک ها پرداخت.

دکترقاپچی خاطرنشان ساخت بسیاری از فناوری ها زمانی شکفتی آور هستند که قابلیت اجرایی داشته باشند. درفزون سازی هوشمندی یک پیوستار از انسان تا ماشین مورد تصوراست. و به این مهم می پردازد که در افق آینده انسان قوی تر خواهدشد یا ماشین ها.

وی گفت سازمان های پژوهشی پیشرفته سالها روی این موضوع کارکرده و طیفی از هوش انسانی و الگوریتم ها و ربات ها را مورد بررسی قرار می دهند.

قاپچی سپس با موضوع ابرانسان در افق 2045 پرداخت و بیان کرد: یکی دیگر از موضوعات فناوری های توانمندساز در حوزه ابرانسان می باشد. دراین زمینه سه حالت جسمانی، اجتماعی و روانشناختی برای ابرانسان متصورا ست. زمانی ابرانسان حاصل می شود که دراین سه بعد در بالاتری کیفیت خود قرارداشته باشد. بعبارت دیگر اگر این سه بعد را اضلاع مثلثی در نظر بگیریم، ابرانسان در مرکز این مثلث قراردارد.

ایشان در موضوع انسان جاودان به مقاطع زمانی و توانمندسازهای هوشمندانسانی در افق 2020 تا 2045 به این شرح اشاره کرد:

در مقطع 2025 تا 2030 سطحی از بشرافزوده ها به کارگرفته می شوند که هنگام مرگ شخص مغز او جایگزین شده و حیات اجزای بدن مانند کبد و کلیه و غیره ادامه می یابد.

در 2030 تا 2035 بشرافزده ها به سطح امتداد شخصیت می رسند. به گونه ای که می توانید ویژگی های برجسته یک شخصیت اثرگذار نظیر تفکر، بیان و غیره را به مانند ان شخصیت ادامه داده وحفظ کنید.

در سومین افق در سالهای 2035 تا 2045 انسانی کاملا هولوگرام مانند متصوراست که قابل ویرایش واصلاح است. و میتوانید تعیین کنید که چگونه ادامه حیات داشته باشد.

دکترقاپچی با ارائه کلیپی به برشمردن مثالهایی از بشرتوانمندسازها مانند: پوشیدنی های ترجمه همزمان؛ هدفون همه کاره؛ دستکش های اگزو؛ لباس ابرقهرمان؛ عینک کوررنگی؛ کاسکت ایربک؛ تتوی مجاور پوست و نیز انگشت شصت سوم پرداخت.

سخنران این نشست تخصصی به دو سناریوی پیش روی در مورد بشرتوانمندسازها اشاره کرد و افزود: در سناریوی خوشبینانه یا هم‌افزایی به این معنا اشاره می شود که بشرتوانمندسازها به سمت تقویت انسان در آینده حرکت می کنند و موجب بهبود کارآمدی خواهند بود. ازسوی دیگر در سناریوی نگاه بدبینانه، احتمال آتروفی بر اثر توسعه فناوریهای بشرافزوده مطرح می شود.  

به گفته این پژوهشگر آینده پژوهی، در بررسی های انجام پذیرفته مهمترین نگرانی های مردم از رشد بشرافزوده ها به ترتیب در عناوین زیر جای دارد:

  • هک شدن توسط مجرمان
  • احتمال وارد آمدن صدمه دائمی به بدن
  • درانحصار ثروتمندان قرارگرفتن
  • احاطه شرکت های خصوصی و کنترل فناوری
  • خرابی مستمر دستگاهها

در پایان این نشست دکترقاپچی با اشاره به تمثیل « فیل در خانه تاریک» مثنوی بیان داشت:

موضوع بشرافزوده ها به دلیل اینکه محصور در ذهن بشری است، مانند داستان فیل در خانه تاریک بوده و هرکس سعی دارد تکه هایی از آن را به دیگران بشناساند.

 

لازم به ذکراست گزارش تخصصی این نشست در سایت اندیشکده مطالعات آینده پژوهی طلوع مهر ارائه خواهدشد.

   

    

دورنگار:
 025-33555610 (داخلی 100)

رایانامه:
info@tolouemehr.ac.ir

صندوق پستی:
371853814

واحد برادران:
قم، پردیسان، بلوار دانشگاه،
بلوار شهروند شمالی

کد پستی: 3749113362
تلفن: 33555610-025 - داخلی 1

 

دفتر مهارت افزایی و مرکز مشاوره طلوع مهر:
قم، بلوار امین،کوچه شماره یک،
مرکز مشاوره طلوع مهر

لوکیشن نشان
تلفن: 33555610-025 - داخلی 501 و 503
025-32614070

 

واحد خواهران:
قم، خیابان شهید فاطمی(دورشهر)
نبش میدان رسالت
کدپستی: 63117-37156
تلفن: 33555610-025 - داخلی 2

طراحی و پیاده سازی : گروه نرم افزاری دیما

Template Design:Dima Group