جمعه, 28 ارديبهشت 1403
جامعه نخبگانی استان قم در نشستی تخصصی به بیان راهکارهای عملی برای جامه عمل پوشاندن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پرداختند.

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی طلوع مهر نشست تخصصی "جامعه نخبگانی، پیشران گام دوم انقلاب اسلامی" از برنامه‌های هفته پژوهش استان قم شامگاه دوشنبه 25 آذر ماه در موسسه آموزش عالی طلوع مهر برگزار شد.

تعدادی از نخبگان استان قم در این نشست به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پرداختند و این نظرات در ادامه توسط حاضران در نشست در بوته نقد قرار گرفت.


بیانیه گام دوم انقلاب تذکره انقلاب است
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محسن مهاجرنیا به عنوان نخستین ارائه دهنده در این نشست با اشاره به تعریف نخبه اظهار کرد: نخبه خالق دانش است و برای این که نخبه شکل بگیرد، باید داده های خام به اطلاعات و اطلاعات به دانش و دانش به درک و در مرحله آخر این درک به عقلانیت تبدیل شود.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب، برای چهل ساله ادامه انقلاب توصیه‌های داشتند که برای اقتدار ایران باید به این توصیه‌ها عمل شود، ایشان در این بیانیه، آرمان انقلاب اسلامی را ایجاد تمدن نوین اسلامی دانستند و گفتند که این انقلاب به آرمان های خود خیانت نکرد و به شعارهای خود بی توجه نبود.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را می‌توان تذکره انقلاب برای عبور به چله دوم خود دانست، حتی این بیانیه را می‌توان منشور انقلاب اسلامی نیز نامید و واقعیت‌های انقلاب اسلامی در آن بیان شد، انقلابی که به اصول خود پایبند است.
مهاجرنیا با اشاره به محتوای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در این بیانیه به موفقیت‌های انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف اشاره کردند، هر زمانی که بین آرمان ها و واقعیت‌های انقلاب اسلامی پیوند ایجاد شد، انقلاب موفقیت داشت.
وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب معتقد هستند که دانش، عدالت، اقتصاد مقاومتی، استقلال و آزادی، اقتدار ایجاد می‌کند، ایشان راه مقابله با نابه سامانی ها را جهادی همه جانبه می‌دانند.

جوان نخبه مومن محرک انقلاب اسلامی در گام دوم است
حجت‌الاسلام و المسلمین سید کاظم سید باقری دومین ارائه دهنده در نشست جامعه نخبگانی، پیشران گام دوم انقلاب اسلامی بود که با اشاره به ویژگی‌های بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در این بیانیه بارها واژه جوان را آوردند، روح حاکم بر بیانیه، نظریه انقلابی است.
وی ادامه داد: جوان خط شکن است و رو به جلو حرکت می‌کند، آزادی طلبی، آرمان خواهی و عدالت جوایی از ویژگی‌های قشر جوان است و مخاطب خاص بیانیه گام دوم، انقلاب جوانان هستند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: براساس روایات، عالم بر آنچه که در جامعه می‌گذرد، مسئول است و براین اساس، نخبگان مسئولیت بیشتری دارند، آن‌ها دارای ویژگی‌هایی همچون هدایت گری و راهبری هستند، نخبگان در صورت رسیدن به حاکمیت، عقلانیت دارند و احساس و عواطف بی پایه بر آن‌ها غالب نمی‌شود.
سید باقری افراط و تفریط و خط گرایی ها را از مشکلات جامعه امروز دانست و تصریح کرد: اگر نخبگان در گام دوم انقلاب حاکم شوند، دست به نقادی منصفانه می‌زنند، رهبر معظم انقلاب فرمودند که برای حرکت عمومی منضبط حساب شده، شرط‌هایی همچون شناخت واقع بینانه نیاز است و عقلانیت به این شناخت کمک می‌کند.
وی ادامه داد: برای نقادی‌های منصفانه باید کرسی های آزاداندیشی جدی تر از اکنون برگزار شود، نباید انتظار گفته شدن صحبت‌های تکراری را در این کرسی ها داشته باشیم.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: فرآیند تولید علم در جامعه نباید گرفتار بازی های سیاسی شود تا بتوانیم که به سمت شایسته سالاری حرکت کنیم، برای اجرای گام دوم انقلاب باید فرآیند شایسته سالاری در جامعه حاکم شود.
سید باقری جوان مومن انقلابی دانای کاردان را مورد تاکید رهبر معظم انقلاب دانست و تصریح کرد: چنین جوانی می‌تواند که موتور محرکه انقلاب اسلامی در گام دوم باشد.

 

بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، حرکت به سمت تغییر است
دکتر مسعود پورفرد در بخش دیگر این نشست با اشاره به با بیانات مقام معظم رهبری اظهار کرد: یکی از مشکلات در جامعه این است که در خصوص بیانات ایشان، حرف‌های کلی زده می‌شود، در حالی که باید براساس این بیانیات، شاهد تدوین طرح‌های عملی در جامعه باشیم.
وی ادامه داد: نباید در قبال معضلات اجتماعی به کلی گویی بسنده کنیم، نیازمند تدوین نظریه‌های اجتماعی هستیم تا بتوانیم به کارهای عملی براساس این نظریات بپردازیم.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: آرمان انقلاب اسلامی این است که مردم را به کمال برساند، برای عملی کردن گام دوم انقلاب نیازمند نظریه‌هایی هستیم که آرمان ها و واقعیت‌ها را به یکدیگر پیوند بدهد، بیانیه گام دوم انقلاب حرکت به سمت تغییر است و کلیدواژه اصلی، آن حل مساله است.
پورفرد با اشاره به راه عملی کردن بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: یکی از راه‌ها این است که مشخص کنیم کشورمان در با مقایسه با کشورهای اسلامی دیگر در چه جایگاهی به لحاظ شاخص‌های مختلف قرار دارد، جایگاه ایران در برخی از شاخص‌ها در برخی از این شاخص‌ها مناسب نیست، سپس به دنبال تغییر و تحول برای بهبود جایگاه کشورمان در شاخص‌های مختلف براساس بیانیه گام دوم انقلاب باشیم.
وی ادامه داد: برای پیشرفت در حوزه اقتصادی جای کار زیادی داریم و شاخص‌های کشورمان در این حوزه با کشورهای دیگر فاصله زیادی دارد، عملی کردن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بدون حرکت به سمت رشد اقتصادی ایران ممکن نیست.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: وظیفه ما در قبال بیانیه گام دوم انقلاب، بسیار سنگین است، اگر بخواهیم که آرمان ها و واقعیت‌ها را به هم نزدیک و بین آن‌ها پیوند واقعی ایجاد کنیم، طبق این بیانیه باید طرح‌های عملیاتی بدهیم.
پورفرد توجه به الگوهای کشورهای دیگر را لازم دانست و تصریح کرد: می‌توان که از این الگوها با توجه ظرفیت‌های بومی و مزیت های نسبی کشورمان استفاده کرد، باید دست از صرف شعار دادن بدون کار عملی برداشت.
در ادامه نشست جامعه نخبگانی، پیشران گام دوم انقلاب اسلامی، نخبگان استان قم به نقد صحبت‌های سخنرانان اصلی این نشست پرداختند و راهکارهای خود را برای عملی کردن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بیان کردند.
نیاز به طرح‌های عملیاتی در راستای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر عسکر دیرباز رئیس دانشگاه قم در بخش دیگر این نشست با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: باید فهم صحیح در قبال این بیانیه ایجاد و محتویان بیانیه به گفتمان در جامعه تبدیل شود، گام بعدی این است که هر شخصی در حیطه تخصصی خود، طرح‌های عملیاتی را پیشنهاد کند و این طرح‌ها پس از چکش کاری، اجرایی شوند.
وی ادامه داد: برای عملی کردن بیانیه گام دوم انقلاب نیازمند اجرای طرح‌های عملیاتی هستیم، طرح‌هایی که باید به جامعه نخبگانی عرضه شوند و پس از ارزیابی‌های لازم به مرحله اجرا برسند، اگر این اتفاق رخ بدهد، در آن هر کسی می‌تواند به سهم خود در اجرایی کردن بیانیه گام دوم انقلاب گام بردارد.
رئیس دانشگاه قم افزود: تدوین و اجرای طرح‌های عملیاتی در راستای عملی کردن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، نیازمند کار گروهی است.

 

داشتن روحیه امیدبخشی؛ شرط عملی شدن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
سید علی حسینی نژاد فعال فرهنگی استان قم هم در این نشست، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را جزو اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد: بیانات مقام معظم رهبری در این بیانیه، امر مولایی است که تکالیفی را بر دوش مسئولان و مردم می گذارد.
وی ادامه داد: امید و نگاه خوش بینانه به آینده، جزو موارد مورد تاکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است و بدون دادن امید به جامعه و داشتن روحیه امیدبخشی، نمی‌توان به تکالیف در این بیانیه عمل کرد، مقام معظم رهبری همه را از ناامیدی برحذر داشتند. 
فعال فرهنگی استان قم افزود: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب، آسیب شناسی کردند، ایشان خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، پنهان کردن جلوه‌های امید بخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و انکار محسنات بزرگ را موجب ناامیدی در جامعه می‌دانند.
حسینی نژاد امیدبخشی را موتور محرک بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: وظیفه همه اقشار به خصوص نخبگان، امیدبخشی به جامعه است، رهبر معظم انقلاب این مساله را ریشه ای ترین جهاد دانستند.
چرخش نخبگان روح بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است
محمد حاجی زمانی دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم در این نشست با اشاره به ویژگی‌های بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: روح این بیانیه، چرخش نخبگان است در حالی که اکنون چرخه نخبگان قدیم بر کشور حاکم است، نیاز به تجدید ساختار در نظام جمهوری اسلامی داریم که این کار جز از رهبر معظم انقلاب برنمی‌آید.
وی ادامه داد: باید برگزاری جلسات در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برای تهیه مانیفستی باشد که تا بتوان براساس آن، برنامه‌های عملیاتی را با کار گروهی، تدوین و اجرا کرد و گرنه صرف برگزاری جلسات نتیجه ای نخواهد داشت، نباید بگذاریم که گذر زمان موجب به فراموشی سپرده شدن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی شود.
مسئولیت همگانی در قبال بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
محمد محمد رضایی رئیس بنیاد نخبگان استان قم در بخش پایانی نشست با اشاره به مسئولیت همگانی در قبال بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: خطاب مقام معظم رهبری به همه افراد بود، همه ما در قبال معضلاتی که در جامعه وجود دارد، مسئول هستیم و مسئولیت در این زمینه از دوش ما برداشته نمی‌شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر هر کسی در جامعه به وظایف خود عمل کند، به موفقیت خواهیم رسید و معضلات کشورمان حل خواهد شد.


قم ظرفیت تبیین بیانیه گام دوم را دارد
حجت‌الاسلام و المسلمین علی بنایی رئیس موسسه آموزش عالی طلوع مهر در آخرین بخش از نشست، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را احیای روحیه انقلاب دانست و تصریح کرد: با حفظ روحیه جهادی و انقلابی می‌توان که این بیانیه را عملی کرد، نباید اجازه بدهیم که اهداف انقلاب اسلامی به فراموشی سپرده شود.
وی ادامه داد: قم ظرفیت تبیین بیانیه گام دوم را دارد، باید این کار توسط گروه های مختلف در این شهر انجام شود و سهم و وظیفه هر قشر مشخص شود، بدون انجام چنین اقداماتی، بیانات مقام معظم رهبری عملی نخواهد شد.
رئیس موسسه آموزش عالی طلوع مهر خاطرنشان کرد: برگزاری جلسات در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تلنگری است تا به دنبال عملی کردن بیانات مقام معظم رهبری و این باشیم.

 

   

    

دورنگار:
 025-33555610 (داخلی 100)

رایانامه:
info@tolouemehr.ac.ir

صندوق پستی:
371853814

واحد برادران:
قم، پردیسان، بلوار دانشگاه،
بلوار شهروند شمالی

کد پستی: 3749113362
تلفن: 33555610-025 - داخلی 1

 

دفتر مهارت افزایی و مرکز مشاوره طلوع مهر:
قم، بلوار امین،کوچه شماره یک،
مرکز مشاوره طلوع مهر

لوکیشن نشان
تلفن: 33555610-025 - داخلی 501 و 503
025-32614070

 

واحد خواهران:
قم، خیابان شهید فاطمی(دورشهر)
نبش میدان رسالت
کدپستی: 63117-37156
تلفن: 33555610-025 - داخلی 2

طراحی و پیاده سازی : گروه نرم افزاری دیما

Template Design:Dima Group