چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403

 

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی طلوع مهر جلسه دفاع از پایان نامه برسام منصوری دانشجوی مقطع ارشد رشته آینده پژوهی صبح امروز با حضور اساتید از جمله دکتر پدرام،دکتر قربانی،دکتر شراهی و دکتر معینی برگزار شد و پایان نامه منصوری مورد ارزیابی قرار گرفت.

 منصوری در دفاع از پایان نامه گفت: این تحقیق با هدف شناخت وضعیت آینده تجارت الکترونیک  ایران در بخش خرده فروشی به سناریوپردازی پرداخت. با استفاده از پویش محیطی به جمع آوری و شناسایی عوامل موثر بر تجارت الکترونیک در چهار حوزه قانونی/سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیکی پرداخته شد. سپس با استفاده از همان تحقیقات و نظرات خبرگان طی جلسه برنامه ریزی واگرا به دسته بندی عوامل پرداخته شد.

 وی خاطرنشان کرد: عوامل نهایی شناسایی شده از طریق مصاحبه با خبرگان بررسی شده و عواملی که از دیدگاه آنها از عوامل موثر بر تجارت الکترونیک بود ولی در لیست مذکور نیامده بود با توجه به نظر خبرگان در لیست عوامل کلیدی موثر قرار گرفت. سپس میزان تاثیر و عدم قطعیت هر یک از این عوامل از طریق مصاحبه با خبرگان مورد سنجش قرار گرفت. میزان تاثیر با استفاده از طیف پنج گزینه ای لیکرت سنجیده شد و در ارتباط با سنجش میزان عدم قطعیت از پنج گزینه یک تا پنج برای بررسی احتمال رخداد هر یک از عوامل در ده سال آینده استفاده شد. سپس با استفاده از شاخص آماری انحراف معیار که برای سنجش میزان پراکندگی مورد استفاده قرار می گیرد، میزان عدم قطعیت هر یک از عوامل سنجیده شد.

 منصوری خاطرنشان کرد: هر عامل که انحراف معیار بالاتری داشته باشد از عدم قطعیت بالاتری برخوردار است به این معنی که اختلاف نظرات خبرگان در خصوص احتمال رخداد آن عامل بسیار زیاد است و نمیتوان با قطعیت از وقوع یا عدم وقوع آن عامل در آینده سخن گفت. سپس شاخص ارزش برای عواملی که میانگین تاثیر بالای چهار داشتند محاسبه شد و دو عامل کلیدی که با توجه به نظر خبرگان بیشترین میزان تاثیر و عدم قطعیت را به طور همزمان دارا بودند به عنوان محورهای سناریو انتخاب شد. این دو عامل کلیدی عبارت اند از: توسعه قوانین تضمین کننده امنیت معامالت و توسعه شبکه های تدارکات شامل خدمات تحویل کالا که شامل کاهش موانع و ایجاد تسهیالت برای رشد و توسعه در این حوزه است.

 وی در پایان تصریح کرد: وضعیت تجارت الکترونیک در ایران در بخش خرده فروشی از نظر پنج نیروی رقابتی پورتر مورد بررسی قرار گرفت و وضعیت هر یک از این نیروها در چهار سناریوی تجارت الکترونیک ایران در بخش خرده فروشی مورد سنجش قرار گرفت.

 

   

    

دورنگار:
 025-33555610 (داخلی 100)

رایانامه:
info@tolouemehr.ac.ir

صندوق پستی:
371853814

واحد برادران:
قم، پردیسان، بلوار دانشگاه،
بلوار شهروند شمالی

کد پستی: 3749113362
تلفن: 33555610-025 - داخلی 1

 

دفتر مهارت افزایی و مرکز مشاوره طلوع مهر:
قم، بلوار امین،کوچه شماره یک،
مرکز مشاوره طلوع مهر

لوکیشن نشان
تلفن: 33555610-025 - داخلی 501 و 503
025-32614070

 

واحد خواهران:
قم، خیابان شهید فاطمی(دورشهر)
نبش میدان رسالت
کدپستی: 63117-37156
تلفن: 33555610-025 - داخلی 2

طراحی و پیاده سازی : گروه نرم افزاری دیما

Template Design:Dima Group