به گزارش روابط عمومی دانشگاه طلوع مهر جلسه دفاع از پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد با موضوع نقش گروه های تبلیغی در تقویت سرمایه اجتماعی؛ مطالعه موردی: گروههای تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم توسط دانشجوی مقطع ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش مدیریت رفتار سازمانی جناب آقای محسن نژادفلاح برگزار شد؛ در این جلسه دکتر جعفر رحمانی به عنوان استاد راهنما حضور داشتند؛ در ادامه چکیده پایان نامه را بررسی میکنیم:
چکیده
آنچه در این پژوهش میآید، بررسی نقش گروههای تبلیغی جهت تقویت سرمایه اجتماعی است. هدف از این پژوهش ارائه راهکارها و روشهای موثر تبلیغی موفق و ساختارگرایانه و شناخت چارچوب موجود گروههای تبلیغی (در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)، و ارائه الگوی بهبودیافتهای برای این امر است که مورد توجه مبلغان قرار گیرد. گروههای تبلیغی با تقویت سرمایه اجتماعی میتوانند زمینهساز ارتقای سطح سرمایه اجتماعی در جامعه شوند؛ لذا آشنایی با سرمایه اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است. سرمایه اجتماعی یکی از انواع خدمات فرهنگی است که تعدد کنشگران عرصه نظام خدمات تبلیغی و اداره خدمات فرهنگی و سازماندهی مناسب، ساختار و چارچوب مناسب آنها میتواند بهرهوری در امر تبلیغ را رقم زند. نگاه به تقویت سرمایه اجتماعی در امر تبلیغ میتواند باعث ارتقای سازوکار خدماترسانی در لایه حاکمیت شده و نیز در لایه سازمانهای عمومی، خصوصی و فرهنگی به کار گرفته شود.
در این تحقیق از روش تحلیل مضمون که یک روش کیفی است، جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده میشود. از آنجا که این تحقیق میکوشد به نقش گروههای تبلیغی در تقویت سرمایه اجتماعی بپردازد، تحلیل مضمون با رویکردی استقرایی (حرکت از جزء به کل) انجام میگیرد. به دلیل پیچیدگی پویای مسئله و نیز پیچیدگیهای رفتاری آن، از مولفههای سرمایه اجتماعی در مصاحبه با 17 نفر از مدیران ارشد، نخبگان حوزه تبلیغ وگروههای تبلیغی فعال در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بهره گرفتیم تا از راهکارهای اثربخشی که برای بهبود نظام تبلیغی در وضعیت موجود شناسایی میگردند، الگویی موثر برای موفقیت گروههای تبلیغی ارائه گردد.
از مصاحبهها و تحلیل و ترکیب آنها تعداد 150 کد باز استخراج شد و 88 مضمون پایه تولید شد. پس از آن، نکات کلیدی کدگذاریشده مستخرج از مصاحبهها و متون به صورت موضوعی دستهبندی و تجمیع شدند و به 24 مضمون سازماندهنده (نقش) رسیدیم. درنهایت، این مضامین در قالب 3 مؤلفه سرمایه اجتماعی، یعنی اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی طبقهبندی شدند.