یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

به گزارش روابط عمومی دانشگاه طلوع مهر جلسه دفاع از پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد با موضوع شناسایی راهکارهای کاهش تخلفات صنفی خواربارفروشان (مورد مطالعه خواربارفروشان استان قم) توسط دانشجوی مقطع ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت استراتژیک جناب آقای محمد خداجویان برگزار شد؛ در این جلسه دکتر محمدولیا بیدگلی به عنوان استاد راهنما حضور داشتند؛ در ادامه چکیده پایان نامه را بررسی می‌کنیم:

چکیده:

تخلفات صنفی یکی از مسائلی است که در بسیاری از صنوف و حوزه های کسب و کار وجود دارد و این تخلفات نه تنها به افراد و مشتریان آسیب می زند، بلکه به صنوف و اقتصاد کشور نیز ضربه وارد می کند. این تخلفات علاوه بر ایجاد نا امنی و نارضایتی مشتریان، باعث از بین رفتن رقابت سالم و عادلانه در بازار می شوند و به صنفیانی که قوانین را رعایت می کنند، ضربه می زند. بنابراین کاهش تخلفات صنفی امری بسیار حیاتی است. برای رسیدن به این هدف، نیاز به روش ها و راهکارهایی داریم که بتوانند افراد را از انجام تخلفات منع کنند. با توجه به اهمیت این موضوع، پژوهش حاضر بر آن است تا با شناسایی راهکارهای کاهش تخلفات صنفی خواربارفروشان در استان قم، به بهبود وضعیت این صنف و تامین مواد غذایی سالم و با کیفیت برای مردم این استان کمک کند. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ ماهیت، کیفی و از لحاظ جمع آوری داده‌ها ، توصیفی- پیمایشی بوده است. در این پژوهش از تحلیل مضمون استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه خواربار فروشان، بازرسان و مشاوران حقوقی معتمد واحد بازرسی استان قم بود. 11 نفر از خواربار فروشان، بازرسان و مشاوران حقوقی به روش نمونه گیری هدفمند برای انجام مصاحبه انتخاب شدند. نتایج مصاحبه نشان داد که علل اصلی تخلفات صنفی خواربارفروشان استان قم  عبارتنداز: ضعف اخلاق حرفه‌ای، عدم آگاهی از قوانین و مقررات صنفی، انگیزه‌های مالی، ضعف فرهنگ نظارتی، عدم وجود سازوکارهای مناسب برای رسیدگی به تخلفات صنفی.
همچنین پژوهش نشان داد این راهکارها می‌تواند به کاهش تخلفات صنفی خواربارفروشان استان قم کمک کند: افزایش نظارت بر فعالیت‌های صنف خواربارفروشی، ایجاد سازوکارهای مناسب برای رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان، تقویت سازوکارهای رسیدگی به تخلفات صنفی، آموزش و آگاهی‌بخشی به خواربارفروشان در مورد قوانین و مقررات صنفی، تقویت فرهنگ نظارتی، اعمال مجازات‌های بازدارنده برای متخلفان، اصلاح قوانین و مقررات صنفی.

 

   

    

دورنگار:
 025-33555610 (داخلی 100)

رایانامه:
info@tolouemehr.ac.ir

صندوق پستی:
371853814

واحد برادران:
قم، پردیسان، بلوار دانشگاه،
بلوار شهروند شمالی

کد پستی: 3749113362
تلفن: 33555610-025 - داخلی 1

 

دفتر مهارت افزایی و مرکز مشاوره طلوع مهر:
قم، بلوار امین،کوچه شماره یک،
مرکز مشاوره طلوع مهر

لوکیشن نشان
تلفن: 33555610-025 - داخلی 501 و 503
025-32614070

 

واحد خواهران:
قم، خیابان شهید فاطمی(دورشهر)
نبش میدان رسالت
کدپستی: 63117-37156
تلفن: 33555610-025 - داخلی 2

طراحی و پیاده سازی : گروه نرم افزاری دیما

Template Design:Dima Group