دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

به گزارش روابط عمومی دانشگاه طلوع مهر جلسه دفاع از پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد با موضوع تحلیل حقوقی شرکت های مادر تخصصی و شرکت های تابعه آن در حقوق ایران و با مطالعه تطبیقی در حقوق کامن لا توسط دانشجوی مقطع ارشد رشته حقوق اقتصادی سرکار خانم بیتا باقرنژاد برگزار شد؛ در این جلسه دکتر سیدمحمد امین زاده به عنوان استاد راهنما حضور داشتند؛ در ادامه چکیده پایان نامه را بررسی می‌کنیم:

چکیده:

امروزه فضای تجارتی ایران به طور وسیعی به کمک شرکت های مادر تخصصی(مادر تخصصی) اداره میشود، مسلماً در ایران به مرور زمان بر تعداد شرکتهای مادر تخصصی افزورده میشود؛ با وجود سرعت بالای رشد، قانون تجارت ایران هیچ مقرره ای در مورد شرکتهای مادر تخصصی ارائه نداده است و در مورد تشکیلات شرکت های مادر تخصصی، ماهیت آنها، چگونگی کنترل کردن شرکت تابعه توسط شرکت مادر تخصصی و مباحث مسئولیتی آنها ابهامات زیادی وجود دارد. لایحه قانون تجارت در مورد شرکتهای مادر تخصصی صحبت ننموده و فقط به بیان تعریفی از آن ها بسنده کرده و به دلیل نبود قوانین مشخص درمورد شرکت مادر تخصصی، در برخی موارد حقی از ثالث تضییع می شود. در این پژوهش به بررسی شرکت های مادر تخصصی و تابعه و مدیران شرکت مادر تخصصی پرداخته و از نظر حقوقی مسئولیت آنها را در قبال یکدیگر و اشخاص ثالث را بررسی میکنیم. همینطور مطالعه تطبیقی در حقوق کامن لا داشته و به نقاط ضعف و قوت حقوق ایران در مقایسه با حقوق کامن لا پرداخته میشود. روش تحقیق، تحلیلی توصیفی و با روش گردآوری اطلاعات از منابع کتابخانه ای است. 
در نظام حقوقی کامن لا علاوه بر آنکه قوانین مشخصی در مورد شرکت های مادر تخصصی وجود دارد، از دادگاههای متخصص و حرفه ای در این زمینه برخوردار هستند و دارای رویه قضایی معینی در ارتباط با مسئولیت شرکت مادر تخصصی در قبال بدهی شرکت های تابعه هستند؛ که در این موارد معمولاً، قاعده حجاب شخصیت حقوقی در مورد شرکت تابعه در نظر گرفته میشود و شرکت مادر تخصصی مسئولیتی ندارد، ولی در صورت تحقق موارد متعددی مانند تقلب، اصل خرق حجاب شخصیت حقوقی را مد نظر گرفته و شرکت مادر تخصصی را مسئول می دانند.  اما در نظام حقوقی ایران به دلیل نبود قوانین و مقررات صریح و اصل تفکیک شخصیت حقوقی شرکتها، پذیرش این مسئولیت به راحتی نظام کامن لا نیست، ولی با توسل به برخی قواعد و البته با تحقق شرایطی خاص، می توان شرکت مادر را پاسخگوی اقدامات زیانبار شرکت تابعه قلمداد نمود. در مورد مسئولیت مدیران شرکت مادر تخصصی، هم در حقوق ایران و هم حقوق کامن لا، مبنی بر تقصیر است لذا اگر در اثر تقصیر مدیران به سهامدار خسارتی وارد شود زیان دیده می تواند با اثبات تقصیر وارد کننده زیان و رابطه سببیت و ضرر وارده، جبران خسارت وارده را مطالبه نماید.

 

   

    

دورنگار:
 025-33555610 (داخلی 100)

رایانامه:
info@tolouemehr.ac.ir

صندوق پستی:
371853814

واحد برادران:
قم، پردیسان، بلوار دانشگاه،
بلوار شهروند شمالی

کد پستی: 3749113362
تلفن: 33555610-025 - داخلی 1

 

دفتر مهارت افزایی و مرکز مشاوره طلوع مهر:
قم، بلوار امین،کوچه شماره یک،
مرکز مشاوره طلوع مهر

لوکیشن نشان
تلفن: 33555610-025 - داخلی 501 و 503
025-32614070

 

واحد خواهران:
قم، خیابان شهید فاطمی(دورشهر)
نبش میدان رسالت
کدپستی: 63117-37156
تلفن: 33555610-025 - داخلی 2

طراحی و پیاده سازی : گروه نرم افزاری دیما

Template Design:Dima Group