به گزارش روابط عمومی دانشگاه طلوع مهر جلسه دفاع از پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد با موضوع نقش بحران کرونا بر تغییر شیوه های بازاریابی در سازمان های ورزشی توسط دانشجوی مقطع ارشد رشته روانشناسی تربیتی سرکار خانم سهیلا امیرآبادی فراهانی برگزار شد؛ در این جلسه دکتر هوشنگ گراوند به عنوان استاد راهنما حضور داشتند؛ در ادامه چکیده پایان نامه را بررسی میکنیم:
چکیده
هدف این پژوهش، نقش واسطهای احساس تعلق به مدرسه در رابطهی بین فرصتهای برابر آموزشی و فشارآورهای تحصیلی با تحصیلگریزی در دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر قم بود. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعهی این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر قم در سال تحصیلی 1403-1402 بود. حجم نمونه آماری برابر 200 نفر تعیین شد که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انجام شد. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش پرسشنامهی فرصتهای برابر آموزشی جوانمرد (1393)، پرسشنامهی فشارآورهای تحصیلی کامکاری و همکاران (1389)، پرسشنامهی احساس تعلق به مدرسه بری و همکاران (2004) و مقیاس تحصیلگریزی خرمایی و صالحاردستانی (1394) بود. تمام تحلیل¬ها با استفاده از نرمافزارهای 22 SPSS- و نرمافزار 24 AMOS- انجام شدند. طبق یافتههای مدل پژوهش فرصتهای برابر آموزشی (031/0=P، 20/0-= β) و احساس تعلق به مدرسه (001/0=P، 35/0-= β) دارای اثر منفی بر تحصیلگریزی بودند؛ اما فشارآورهای تحصیلی (038/0=P، 18/0= β) دارای اثر مثبت و معنیداری بر تحصیلگریزی بود. همچنین فرصتهای برابر آموزشی (001/0=P، 35/0= β) دارای اثر مثبت و فشارآورهای تحصیلی (001/0=P، 40/0-= β) دارای اثر منفی و معنیداری بر احساس تعلق به مدرسه بودند. نتایج غیرمستقیم مدل پژوهش نشان داد که فرصتهای برابر آموزشی و فشارآورهای تحصیلی از طریق میانجیگری احساس تعلق به مدرسه دارای رابطه غیرمستقیم و معنیداری با تحصیلگریزی بودند. پیشنهاد میشود معلمان و مسئولان مدارس با رعایت عدالت آموزشی و کاهش فشارآورهای تحصیلی و همچنین با آگاهی از مؤلفههای احساس تعلق به مدرسه، تحصیلگریزی را در دانشآموزان دختر کاهش دهند.