به گزارش روابط عمومی دانشگاه طلوع مهر جلسه دفاع از پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد با موضوع تدوین مدل ساختاری ازخودبیگانگی تحصیلی بر اساس پیوند با مدرسه با نقش میانجی جهتگیریهای انگیزشی در دانش آموزان متوسطه دوم شهر قم توسط دانشجوی مقطع ارشد رشته روانشناسی تربیتی جناب آقای محمدرضا سیاوش پوری برگزار شد؛ در این جلسه دکتر هوشنگ گراوند به عنوان استاد راهنما حضور داشتند؛ در ادامه چکیده پایان نامه را بررسی میکنیم:
چکیده
هدف این پژوهش تدوین مدل ساختاری از خودبیگانگی تحصیلی بر اساس پیوند با مدرسه با نقش میانجی جهتگیریهای انگیزشی در دانشآموزان متوسطه دوم شهر قم بود. پژوهش حاضر توصیفی همبستگی از نوع مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشآموزان متوسطه دوم شهر قم در سال تحصیلی 1403-1402 بود. حجم نمونه آماری بر اساس قاعده سرانگشتی کلاین برابر 200 نفر تعیین شد که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انجام شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه پیوند با مدرسه رضایی شریف و همکاران (1393)، پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1992) و پرسشنامه ازخودبیگانگی تحصیلی دیلون و گرواث (1976) بود. تمام تحلیلها با استفاده از نرم افزارهای SPSS-22 و نرم افزار AMOS-24 انجام شدند. طبق یافتههای مدل پژوهش، پیوند با مدرسه (001/0=P، 76/0-= β) دارای اثر منفی و معنیدار و بیانگیزگی (001/0=P، 37/0= β) دارای اثر مثبت و معنیداری بر ازخودبیگانگی تحصیلی بودند؛ انگیزش درونی (566/0=P، 06/0= β) و انگیزش بیرونی (25/1=P، 10/0= β) دارای اثر معنیداری بر ازخودبیگانگی تحصیلی نبودند. پیوند با مدرسه دارای اثر مثبت و معنیداری بر انگیزش درونی (001/0=P، 74/0= β) و انگیزش بیرونی (001/0=P، 61/0= β) و همچنین دارای اثر منفی و معنیداری بر بیانگیزگی (001/0=P، 56/0-= β) بود. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که اگر از طرق مختلف از جمله داشتن رابطه مناسب معلمان و کادر مدرسه با دانش آموزان، پیوند دانش آموزان با مدرسه افزایش یابد، نیروی محرکه دانش آموزان برای انجام فعالیتها و رسیدن به اهداف مطلوب افزایش مییابد و باعث کاهش انزوا و بیگانگی دانشآموزان از درس و مدرسه می شود.