به گزارش روابط عمومی دانشگاه طلوع مهر جلسه دفاع از پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد با موضوع تدوین مدل سرزندگی تحصیلی بر اساس کیفیت تجارب یادگیری با نقش میانجی رضایت تحصیلی توسط دانشجوی مقطع ارشد رشته روانشناسی تربیتی جناب آقای علی جعفری برگزار شد؛ در این جلسه دکتر هدی لاجوردی به عنوان استاد راهنما حضور داشتند؛ در ادامه چکیده پایان نامه را بررسی میکنیم:
چکیده
هدف این پژوهش تعیین میزان برازش مدل مفهومی سرزندگی تحصیلی بر اساس کیفیت تجارب یادگیری با نقش واسطه ای رضایت تحصیلی بود. روش پژوهش از نظر اهداف، کاربردی، به لحاظ شیوهگردآوری دادهها توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل شامل کلیه ی دانش آموزان دختر و پسر مشغول به تحصیل مدارس مقطع متوسطه دوم شهر قم در سال تحصیلی 1402 که تعداد آنها 980 نفر است، بود که از بین کلیۀ دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر قم تعداد 276 نفر براساس نظریه کلاین انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه رضایت تحصیلی شیخ الاسلامی و احمدی(1390 )، پرسشنامه کیفیت تجارب یادگیری نیومن (1990) و پرسشنامه ادراک از جو مدرسه وی و همکاران (2007) استفاده شد. نتایج نشان داد، بین کیفیت تجارب یادگیری و رضایت تحصیلی با سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (01/0>p). همچنین رابطه بین کیفیت تجارب یادگیری با رضایت تحصیلی مثبت و معنادار بود (01/0>p). همچنین کیفیت تجارب یادگیری (001/0=P، 28/0= β) دارای اثر مثبت و معنیداری بر سرزندگی تحصیلی بود. رضایت تحصیلی اثر مثبت و معنیداری بر سرزندگی تحصیلی داشت (021/0=P، 16/0= β). همچنین کیفیت تجارب یادگیری (001/0=P، 47/0= β) دارای اثر مثبت و معنیداری بر رضایت تحصیلی بود. نتایج غیرمستقیم مدل پژوهش نیز نشان داد که کیفیت تجارب یادگیری از طریق میانجیگری رضایت تحصیلی اثر غیرمستقیم بر سرزندگی تحصیلی دارد. لذا پیشنهاد میشود به منظور افزایش سرزندگی تحصیلی دانش-آموزان به کیفیت تجارب یادگیری توجه شود و از طریق مشاوره و آموزش زمینه ارتقاء رضایت تحصیلی فراهم شود.