به گزارش روابط عمومی دانشگاه طلوع مهر جلسه دفاع از پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی با موضوع تدوین مدل ساختاری تعلل ورزی تحصیلی بر اساس ذهن آگاهی با تاکید بر نقش میانجی سیستم های مغزی - رفتاری توسط دانشجوی مقطع ارشد سرکار خانم زهرا ریاحی نسب برگزار شد؛ در این جلسه دکتر مبین صالحی به عنوان استاد راهنما حضور داشتند؛ در ادامه چکیده پایان نامه را بررسی میکنیم:
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی برازش مدل ساختاری تعلل ورزی تحصیلی بر اساس ذهن آگاهی با تاکید بر نقش میانجی سیستمهای مغزی- رفتاری بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم ناحیه 1 شهر قم (4982 نفر) بود که در سال 1402-1401 مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری شامل 357 نفر از اعضای جامعه آماری مذکور بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس تعلل ورزی تحصیلی تاکمن، پرسشنامه سیستمهای مغزی بازداری و فعالسازی رفتاری و پرسشنامه ذهنآگاهی والاچ و همکاران بودند. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی(میانگین، انحراف معیار و ...) و استنباطی (مدل معادلات ساختاری و ضریب همبستگی پیرسون) با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 و نرم افزار Amos نسخه 22 انجام شد. مدل ساختاری تعلل ورزی تحصیلی بر اساس ذهن آگاهی با تاکید بر نقش میانجی سیستم های مغزی- رفتاری از برازش مطلوبی برخوردار است. بین سیستم های مغزی- رفتاری با تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان رابطه مستقیم وجود دارد. بین ذهن آگاهی با تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان رابطه جزئی وجود دارد. بین ذهن آگاهی با سیستم های مغزی- رفتاری دانش آموزان رابطه مستقیم وجود دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که در تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان عواملی مانند ذهن آگاهی و سیستمهای مغزی- رفتاری نیز نقش دارند که باید به آن ها توجه نمود.