دوشنبه, 24 ارديبهشت 1403

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی طلوع مهر جلسه دفاع از پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش توسعه منابع انسانی با موضوع آسیب شناسی بهره وری اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم توسط دانشجوی مقطع ارشد سرکار خانم طیبه السادات میر قائمی برگزار شد؛ در این جلسه دکتر عادل ساریخانی به عنوان استاد راهنما حضور داشتند؛ در ادامه چکیده پایان نامه را بررسی می‌کنیم:

چکیده
فراگیری موجهای متعدد بیماری کووید ۱۹ و فزونی مبتلایان و جان باختگان انسانی ناشی از آن، شرایط بغرنجی را فراروی جامعه ایران همانند بسیاری از کشورهای درگیر این پدیده قرار داده است. به رغم تلاش-های  درخور  متخصصان حوزه سلامت در تدوین و ابلاغ دستورالعمل های بهداشتی و نیز آموزش همگانی برای مدیریت این بحران زیستی، اشخاصی، بی توجه به ضابطه ها و هشدارهای داده شده، در شکل های مختلف به انتقال یا انتشار این ویروس به افراد معین یا نامعینی اقدام، و متعرض به تمامیت جسمانی آنان می شوند. در این شرایط، بررسی تبعات انتقال این بیماری و شناسایی مسئولیت کیفری آن موضوعیت می یابد .
مسئولیت کیفری در وضعیت بالفعل، به معنای تحمل تبعات جزایی رفتار مجرمانه، و در شکل بالقوه آن، به معنای اهلیت پذیرش تبعات جزایی این گونه رفتار است. تبیین این مضمون درباره رفتار اشخاص و گروه هایی که ممکن است در این موقعیت حساس، با فعل یا ترک فعل مسبوق به خطا یا خواست  خود، به انتقال ویروس کووید اقدام و از این طریق، علاوه بر تهدید بهداشت عمومی، هر یک از قسمهای جنایت را نسبت به تمامیت جسمانی اشخاص به منصه ظهور رسانند، اهمیت مضاعفی دارد. بدیهی است که در وضعیت کنونی که اضطراب ناشی از این پدیده پیچیده اپیدمیک  ، به تغییر بنیادین سبک زندگی افراد در آغازین دهه سوم قرن بیست و یکم انجامیده، شناعت کار این اشخاص پررنگ تر به نظر می رسد.

این نوشتار با رویکردی توصیفی - تحلیلی به تبیین این مسئله و بعدهای جنایی آن پرداخته است. ماحصل کار نشان می دهد که انتساب گونه های جنایت های عمد، شبه عمد و خطای محض به عامل انسانی انتقال دهنده حسب موقعیت ذهنی و کیفیت رفتار وی ممكن، و مسئولیت تبعات آن متوجه اوست. البته این گفته بدین معنا نیست که مداخله نهادهای حقوقی نمی تواند منتج به رخدادهای جنایی گردد. برعکس، در صورت احراز رابطه علیت بین رفتار این اشخاص و نتیجه های مورد اشاره و نیز اثبات عنصر تقصیر ، راه برای تحمیل دیه و تعزیر بر آنان هموار است.

   

    

دورنگار:
 025-33555610 (داخلی 100)

رایانامه:
info@tolouemehr.ac.ir

صندوق پستی:
371853814

واحد برادران:
قم، پردیسان، بلوار دانشگاه،
بلوار شهروند شمالی

کد پستی: 3749113362
تلفن: 33555610-025 - داخلی 1

 

دفتر مهارت افزایی و مرکز مشاوره طلوع مهر:
قم، بلوار امین،کوچه شماره یک،
مرکز مشاوره طلوع مهر

لوکیشن نشان
تلفن: 33555610-025 - داخلی 501 و 503
025-32614070

 

واحد خواهران:
قم، خیابان شهید فاطمی(دورشهر)
نبش میدان رسالت
کدپستی: 63117-37156
تلفن: 33555610-025 - داخلی 2

طراحی و پیاده سازی : گروه نرم افزاری دیما

Template Design:Dima Group