جمعه, 21 ارديبهشت 1403

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی طلوع مهر جلسه دفاع از پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسي تربيتي با موضوع رابطه اشتغال زنان و کيفيت روابط زناشويي با نقش ميانجي گري رضايت مندي جنسي توسط دانشجوی مقطع ارشد آقای محمود علامه روشن برگزار شد؛ در این جلسه دکتر اعظم بهرامي به عنوان استاد راهنما حضور داشتند؛ در ادامه چکیده پایان نامه را بررسی می‌کنیم:

هدف: بررسی رابطه اشتغال زنان و کیفیت روابط زناشویی با نقش میانجیگری رضایتمندی جنسی
روش‌شناسی پژوهش: تحقیق حاضر به روش توصیفی از نوع همبستگی (دومتغیری) و از منظر هدف کاربردی محسوب می‌شود. داده‌های تحقیق کمّی، و شیوه‌ی گردآوری داده‌ها پیمایشی است، که توسط دو پرسشنامه استاندارد کیفیت زناشویی باسبی و همکاران  (RDAS)، و رضایت جنسی هادسون گردآوری و با استفاده از آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی در نرم‌افزار  Spss  ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.  
یافته‌ها: با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، روابط بین متغیرهای تحقیق که شامل سه متغیر اشتغال زنان، کیفیت روابط زناشویی و رضایتمندی جنسی می‌باشد، با توجه به معنی‌داری ارقام در سطح خطای ۰.۰۵ به اثبات رسیده است و ارقام محاسبه شده برای همبستگی متغیرهای تحقیق به صورت  اشتغال زنان و کیفیت روابط زناشویی ۰.۲۵۴- ، اشتغال و رضایتمندی جنسی ۰.۱۱۶ و رضایتمندی جنسی و کیفیت زندگی زناشویی ۰.۵۵۹- گزارش شده‌اند.
نتیجه‌گیری:آزمون همبستگی متغیرها، اثر مثبت و جزیی اشتغال را بر رضایتمندی جنسی مشخص کرده‌اند، در حالی که اثر اشتغال زنان بر کیفیت روابط زناشویی دارای اثر منفی بوده است و افزایش میزان رضایتمندی جنسی زنان شاغل منجر به افزایش کیفیت روابط زناشویی نشده است، چرا که کیفیت روابط زناشویی از ابعاد مختلفی تشکیل مي‌شود که رضایتمندی جنسی، یکی از مؤلفه‌های مؤثر بر آن می‌باشد. نتایج آزمون سوبل مشخص کرده است که با توجه معنی‌دار بودن آماره پی، که رقم آن ۰.۰۰۹ است وکم‌تر از ۰.۰۵ و همچنین با توجه به نتیجه آزمون سوبل که  ۲.۵۹ محاسبه شده است و رقمی بزرگ‌تر از ۱.۹۶ می‌باشد، اثر متغیر میانجی بر رابطه بین متغیر مستقل و وابسته تحقیق اثبات شده است.
        در نتیجه بر طبق نتایج آماری محاسبه می‌توان اینطور نتیجه‌گیری نمود که اشتغال زنان علی رغم تأثیر جزئی مثبت بر رضایت جنسی بر کیفیت روابط زناشویی اثری منفی با میزان متوسط دارد.
کلیدواژه‌ها: اشتغال زنان، رضایتمندی جنسی، کیفیت زندگی زناشویی، بخش خصوصی، قم

   

    

دورنگار:
 025-33555610 (داخلی 100)

رایانامه:
info@tolouemehr.ac.ir

صندوق پستی:
371853814

واحد برادران:
قم، پردیسان، بلوار دانشگاه،
بلوار شهروند شمالی

کد پستی: 3749113362
تلفن: 33555610-025 - داخلی 1

 

دفتر مهارت افزایی و مرکز مشاوره طلوع مهر:
قم، بلوار امین،کوچه شماره یک،
مرکز مشاوره طلوع مهر

لوکیشن نشان
تلفن: 33555610-025 - داخلی 501 و 503
025-32614070

 

واحد خواهران:
قم، خیابان شهید فاطمی(دورشهر)
نبش میدان رسالت
کدپستی: 63117-37156
تلفن: 33555610-025 - داخلی 2

طراحی و پیاده سازی : گروه نرم افزاری دیما

Template Design:Dima Group