به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی طلوع مهر جلسه دفاع از پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسي عمومي با موضوع مقايسه اثربخشي طرحوارهدرماني و درمان شناختي-رفتاري بر کاهش اضطراب بيماري کرونا در دانشجويان توسط دانشجوی مقطع ارشد آقای سيدمحمدرضي علوي نژاد برگزار شد؛ در این جلسه دکتر مبین صالحی به عنوان استاد راهنما حضور داشتند؛ در ادامه چکیده پایان نامه را بررسی میکنیم:
ظهور بیماری کرونا علاوه بر تغییر سبک زندگی و رویکردآموزشی در دانشجویان به همراه خود اضطراب بسیاری در مبتلایان ایجاد کرد و سبب بروز اختلال در کارآیی و کارآمدی عملکرد دانشجویان و نگرانی آنها از اختلال در یادگیری، ترس از مرگ و ... گردید تا جایی که افزایش طولانی مدت سطح هورمون کورتیزول در خون و در نتیجه تحریک طولانی مدت اعصاب سمپاتیک موجب ایجاد ضعف در سیستم ایمنی و کاهش نیرو و توان بیمار در مبارزه با بیماری کرونا و افزایش اضطراب می شود.
این پژوهش با در نظر گرفتن این پیش فرض که رویکرد طرح واره درمانی و رویکرد شناختی رفتاری در درمان اختلال و کاهش اضطراب بیماران کرونایی اثر بخشی قابل توجهی دارد به دنبال سنجش میزان اثر بخشی این دو رویکرد در کاهش اضطراب در بین دانشجویان است بر همین اساس با استفاده از منابع اسنادی و کتابخانه ای به بررسی زمینه ها و دلایل به وجود آمدن اضطراب در بیماران کرونایی پرداخته و در ادامه با بهره گیری از روش شبه آزمایش و با طرح پیش آزمون و پس آزمون به همراه کنترل و با تعریف سه گروه کنترل، طرح واره درمانی و درمان شناختی رفتاری هریک به ظرفیت 12 نفر (مجموعا 36نفر) و درجامعه آماری که شامل کلیه دانشجویان دانشگاه طلوع مهر در شهر قم در سال 1400 (145نفر) در قالب دو گروه آزمون و یک گروه کنترل به شیوه انتساب تصادفی تقسیم شدند. گروههای آزمون در مداخلات شرکت داده شدند و آموزش دیدند و گروه کنترل تنها در یک الی دو جلسه اول شرکت داده شدند ( به لحاظ رعایت اصول اخلاقی) و در حالت کلی آموزشی داده نمیشوند.
از آن جا که روش نمونه گیری در این پژوهش نمونه گیری هدفمند است جهت تعیین نمونه آماری پژوهش با استفاده از جدول کوهن، براساس اندازه اثر 0.5 و آلفای 50 درصد و توان آزمون 99 درصد برابر 30 نفر از میان جامعه آماری میباشد؛ در نهایت با استفاده از آمار توصیفی استنباطی به تجزیه تحلیل داده ها حاصل از جمع آوری پرسشنامه و با کمک نرم افزار ،Spss ابتدا رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته با سطح احتمال خطا 0.05 از طریق آزمون تحلیل واریانس بررسی شد.
بر اساس یافته های این پژوهش که از تجزیه و تحلیل داده ها و متغیرهای مستقل و وابسته به دست آمده است می توان بیان داشت که دو روش طرحواره درمانی و روش درمان شناختی رفتاری (CBT) بر کاهش اضطراب بیماری کرونا در دانشجویان اثر بخش بوده است اما با بررسی های صورت گرفته روش و رویکرد طرحواره درمانی در کاهش اضطراب بیماری کرونا در دانشجویان اثر بخشی عمیق تر و مطلوب تری داشته است.