دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی طلوع مهر جلسه دفاع از پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مديريت بازرگاني گرايش مديريت استراتژيک با موضوع شناسایی الزامات اجرای موفق استراتژی کاهش تلفات برق در شرکت توزیع نیروی برق توسط دانشجوی مقطع ارشد آقای  محمد جانقلی برگزار شد؛ در این جلسه جناب آقای دکتر محمد حسین باقری فرد به عنوان استاد راهنما حضور داشتند؛ در ادامه چکیده پایان نامه را بررسی می‌کنیم:

ساختار صنعت برق در ایران به سه بخش کلی تولید، انتقال توزیع تقسیم می گردد. شبکه های توزیع نیروی برق گسترده ترین بخش سیستم قدرت بوده و بیشترین تلفات برق رسانی نیز مربوط به همین بخش است . شرکت های توزیع نیروی برق، انرژی الکتریکی را از مبدا ( بخش انتقال ) تحویل گرفته و در نقطه مصرف یعنی مشترکین برق، توزیع می نمایند. تلاش برای کاهش هزینه برق ، همراه با بهبود بهره وری سیستم های توزیع ، موجب شده که کاهش تلفات انرژی الکتریکی به یکی از چالشهای مهم صنعت برق در دنیا تبدیل شود . گرچه موضوع کاهش تلفات به ویژه در سال های اخیر در ایران بصورت یک هدف ملی و با محوریت وزارت نیرو و دانشگاه های کشور دنبال شده است ، اما این موضوع مهم نیز در مقیاس بین المللی و با همکاری کشورهای مختلف در حال تعقیب است .

با کاهش تلفات انرژی در شبکه های توزیع نه تنها امکان مدیریت ایجاد ظرفیت جدید نیروگاهی فراهم می شود ، بلکه کاهش آلاینده های محیط زیست ناشی از سوخت های فسیلی نیروگاهی را امکان پذیر می کند. بطوریکه هر یک درصد کاهش تلفات انرژی الکتریکی در ایران ، موجب کاهش سالانه انتشار 1.8 میلیون تن دی اکسید کربن و همچنین کاهش انتشار 17000 تن سایر آلاینده ها در محیط زیست می شود .

در وضعیت فعلی و برغم تحریم های اقتصادی ، می توان با کاهش تلفات انرژی در شبکه های برق رسانی ، امکان صادرات مازاد برق به کشورهای همجوار نیز فراهم ساخت. تردیدی نیست با برخورداری از شرایط ایده آل شبکه و توزیع بهینه انرژی الکتریکی و مدیریت بار و کاهش تلفات انرژی ، کشور ما می تواند به عنوان هاب انرژی در منطقه ایفای نقش کرده و درآمد ارزی مناسبی را عاید خود کند .

 تلفات انرژی در شبکه های توزیع که خود به تلفات فنی و غیر فنی تقسیم می شود ، صرف نظر از وضعیت اقتصادی کشورهای جهان ، از موضوعاتی است که تمامی کشورها علاقمند به کاهش و مدیریت آن هستند . سرقت برق و دستکاری لوازم اندازه گیری نه تنها یکی از مشکلات شرکت های توزیع برق در ایران است بلکه در تعداد زیادی از کشورهای جهان ، این موضوع یکی از چالش های اساسی شرکتهای توزیع برق بشمار می رود.

از آنجا که بخش توزیع برق بیشترین سهم از تلفات انرژی برق را دارا می باشد؛ فعالیت در بخش توزیع به منظور کاهش تلفات برق اثربخشی زیادی دارد. از طرفی با توجه به محدودیتهای تخصیص بودجه در شرکتهای توزیع نیروی برق تنوع زیاد مولفه ها روش های کاهش تلفات، لزوم شناسایی الزامات اجرای موفق استراتژی کاهش تلفات برق در شرکت توزیع نیروی برق را ضروری ساخته است. تلفات برق در شرکت های توزیع نیروی برق را به دو بخش فنی و غیرفنی می توان تقسیم نمود . با تجزیه تلفات به اجزا کوچکتر در هر بخش می توان الزامات اجرای موفق استراتژی کاهش تلفات برق را شناسایی نمود.

 

کلیدواژه‌ها: استراتژی، کاهش تلفات برق ، شرکت توزیع نیروی برق.

   

    

دورنگار:
 025-33555610 (داخلی 100)

رایانامه:
info@tolouemehr.ac.ir

صندوق پستی:
371853814

واحد برادران:
قم، پردیسان، بلوار دانشگاه،
بلوار شهروند شمالی

کد پستی: 3749113362
تلفن: 33555610-025 - داخلی 1

 

دفتر مهارت افزایی و مرکز مشاوره طلوع مهر:
قم، بلوار امین،کوچه شماره یک،
مرکز مشاوره طلوع مهر

لوکیشن نشان
تلفن: 33555610-025 - داخلی 501 و 503
025-32614070

 

واحد خواهران:
قم، خیابان شهید فاطمی(دورشهر)
نبش میدان رسالت
کدپستی: 63117-37156
تلفن: 33555610-025 - داخلی 2

طراحی و پیاده سازی : گروه نرم افزاری دیما

Template Design:Dima Group