به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی طلوع مهر جلسه دفاع از پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی(گرایش: تربیتی) با موضوع ارتباط راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و انعطاف پذیری روان شناختی با کارآمدی تدریس معلمان توسط دانشجوی مقطع ارشد جناب آقای ابوالفضل صمیم برگزار شد؛ در این جلسه سرکار خانم دکتر هدا لاجوردی به عنوان استاد راهنما حضور داشتند؛ در ادامه چکیده پایان نامه را بررسی میکنیم:
هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین ارتباط راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و انعطاف پذیری روان شناختی با کارآمدی تدریس معلمان بود. روش تحقیق توصیفی ازنوع همبستگی بود . جامعه آماری شامل تمامی معلمان مقطع ابتدایی ناحیه2 استان قم درسال تحصیلی 1401-1400 بود که تعداد آنها بر اساس آمار کسب شده از مسئولین آموزشوپرورش 2610 نفربود. نمونهآماری را 335 نفر از معلمان تشکیل می دادند که بر اساس جدول کرجسی- مورگان و به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه کارآمدی تدریس ولفولکهوی و همکاران ، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و پرسشنامهی انعطافپذیری شناختی دنیس و وندروال بودند. یافته ها نشان دادند که حدود 8/25 درصد واریانس کارآمدی تدریس توسط راهبردهای تنظیم هیجان و ابعاد انعطافپذیری روان شناختی پیش بینی می شود. سرزنش خود، نشخوار فکری و فاجعه انگاری رابطه منفی و معناداری با کارآمدی تدریس دارند. تمرکز مجدد مثبت و سرزنش دیگری رابطه معناداری با کارآمدی تدریس ندارند. ادراک کنترل پذیری و ادراک گزینههای متفاوت رابطه مثبت و معناداری با کارآمدی تدریس دارند. ادراک توجیه رفتاری رابطه معناداری با کارآمدی تدریس ندارد.
کلید واژه ها: راهبردهای تنظیم شناختی هیجان - انعطاف پذیری روان شناختی - کارآمدی تدریس- معلمان