به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی طلوع مهر جلسه دفاع از پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی با موضوع بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان و اجتناب تجربی نوجوانان توسط دانشجوی مقطع ارشد سرکار خانم مریم موحدی برگزار شد؛ در این جلسه سرکار خانم دکتر زهره عباسی به عنوان استاد راهنما حضور داشتند؛ در ادامه چکیده پایان نامه را بررسی میکنیم:
پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان و اجتناب تجربی نوجوانان انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهر قم در مهر سال 1401 بود و از بین آنان و براساس روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای تصادفی نمونهها به تعداد 30 نفر که در متغیر اجتناب تجربی نمرات بالا و در متغیر راهبردهای نظم جوئی شناختی هیجان، در راهبردهای منفی نمرات بالاتری کسب کردند، انتخاب شدند و به صورت گمارش تصادفی در 2 گروه 15 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2001) و پرسشنامه اجتناب تجربی چندبعدی گامز و همکاران (2011) بودند و برنامه درمانی متمرکز بر شفقت برای افراد گروه آزمایش درطی 8 جلسه به صورت جلسات هفتگی و هر هفته یک جلسه به صورت حضوری برگزار شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تک متغیره با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 استفاده گردید. نتایج نشان داد، تفاوت معنیداری در ترکیب خطی نمرات تنظیم شناختی هیجان و اجتناب تجربی در دانشآموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهر قم با توجه به گروه وجود دارد (0.001 sig=، 7.910 F= و 0.492=لامبدای ویلکز) و مجذور اتا نیز نشان داد که 2/39 درصد از واریانس اجتناب تجربی، 2/25 درصد از واریانس تنظیم هیجانی مثبت و 3/29 درصد از واریانس تنظیم هیجانی منفی توسط متغیرهای گروهبندی (افراد گروههای آزمایش و گواه) تعیین میشود. باتوجه به نتایج که نشان داد درمان متمرکز بر شفقت میتواند بر بهبود راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان و اصلاح اجتناب تجربی در نوجوانان موثر باشد، پیشنهاد میشود در روند تقویت مهارتهای روانی و اجتماعی آنان از این رویکرد استفاده شود.
کلیدواژهها: درمان متمرکز بر شفقت، راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان، اجتناب تجربی، نوجوانان.