دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی طلوع مهر جلسه دفاع از پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی گرایش روانشناسی ورزشی با موضوع پیش بینی بهزیستی ذهنی بر اساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان،  صداقت و نیازهای اساسی روانشناختی ورزشکاران شهر قم توسط دانشجوی مقطع ارشد رشته روانشناسی گرایش روانشناسی ورزشی سرکار خانم طاهره دیاری برگزار شد؛ در ادامه چکیده پایان نامه را بررسی می‌کنیم:

احساس روانی بهزیستی از چند جهت حائز اهمیت است: تامین سلامت روحی و جسمی و افزایش امید به زندگی، اثبات ارزش شادی برای انسان، سنجش شاخص کیفیت زندگی همراه با شاخص های اقتصادی و اجتماعی. در واقع احساس سلامت روانی بزرگترین آرزو و مهمترین هدف زندگی انسان است که بیش از هر عامل دیگری بر سلامت روان افراد تأثیر می گذارد. افرادی که از حس روانی بالایی برخوردارند، احساسات مثبت بیشتری را تجربه می کنند و از رویدادها و حوادث اطراف خود ارزیابی مثبتی دارند و آنها را خوشایند توصیف می کنند (احمدی، 1394).

نیاز در روانشناسی حالتی است از محرومیت، کمبود و غیبت در ارگانیسم، مانند کمبود غذا، آب و اکسیژن و یا به طور کلی فقدان هر حالتی که برای ادامه و تداوم زندگی یک فرد ضروری باشد. موجود زنده است و برای سعادت انسان لازم است. همه موجودات زنده، از ساده ترین تک یاخته تا پیچیده ترین و کامل ترین انسان، مجموعه ای از نیازها دارند. رفتار انسان بی نهایت متغیر، متنوع و انعطاف پذیر است. تفاوت در این است که انسان ها توسط مجموعه ای از نیازهای ثانویه (نیازهای روانشناختی اساسی) برانگیخته می شوند که از نظر اجتماعی ایجاد می شوند و از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت هستند. نیازهای انسان موضوع نظریه های مختلفی در روانشناسی بوده است. در میان بسیاری از نیازهای انسان، نیازهای روانی به دلایل مختلف، از جمله پایداری و استحکام آنها در طول زمان، اساسی است. تأثیرات عمیق و اساسی آنها بر رفتار و شخصیت. نقش تعیین کننده آنها در مراحل رشد و توسعه. و در مجموع پیامدهای مثبت و منفی آنها در زمینه های درون فردی و بین فردی از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و در کانون توجه محققین و محور اصلی بحث های نظریه نیاز قرار گرفته است. برخی از محققان نیازهای انسان را فطری می دانند. در حالی که دیگران بر این باورند که نیازها در طول زمان اکتسابی و آموخته می شوند (بردبار، 1394).

 صداقت به ایجاد اعتماد، بهبود روابط و توسعه جوامع کمک می کند. شهروندان صادق یکی از دلایل اصلی پیشرفت هر ملتی هستند. به همین دلیل چنین صفتی برای یک زندگی آزاد، شاد و موفق لازم است. اهمیت صداقت بر هیچکس پوشیده نیست و با هر باوری در این باره پند شنیده اید. صداقت بر تمام جنبه های زندگی افراد مانند کار، تحصیل، روابط عاطفی و زندگی مشترک تاثیر می گذارد و نبود آن می تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد. به طور کلی ضرورت تحقیق حاضر را می توان در نتایج آن به صورت زیر خلاصه کرد:

  1. تاکنون پژوهشی در زمینه پیش بینی بهزیستی روانی بر اساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، صداقت و نیازهای اساسی روانشناختی ورزشکاران قم انجام نشده است.
  2. نتایج پژوهش حاضر می تواند به مدیران در تدوین چارچوب های آموزشی برای بهبود سلامت روانی ورزشکاران کمک کند.
  3. نتایج این پژوهش می تواند به غنی سازی متون نظری و پژوهشی پیش بینی بهزیستی روانی بر اساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، صداقت و نیازهای اساسی روانشناختی ورزشکاران شهر قم کمک کند.

   

    

دورنگار:
 025-33555610 (داخلی 100)

رایانامه:
info@tolouemehr.ac.ir

صندوق پستی:
371853814

واحد برادران:
قم، پردیسان، بلوار دانشگاه،
بلوار شهروند شمالی

کد پستی: 3749113362
تلفن: 33555610-025 - داخلی 1

 

دفتر مهارت افزایی و مرکز مشاوره طلوع مهر:
قم، بلوار امین،کوچه شماره یک،
مرکز مشاوره طلوع مهر

لوکیشن نشان
تلفن: 33555610-025 - داخلی 501 و 503
025-32614070

 

واحد خواهران:
قم، خیابان شهید فاطمی(دورشهر)
نبش میدان رسالت
کدپستی: 63117-37156
تلفن: 33555610-025 - داخلی 2

طراحی و پیاده سازی : گروه نرم افزاری دیما

Template Design:Dima Group