به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی طلوع مهر جلسه دفاع از پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی گرایش روانشناسی عمومی با موضوع نقش تعارض کار- خانواده و کیفیت زندگی در پیش بینی تعارضات زناشویی معلمان در پاندمی کرونا توسط دانشجوی مقطع ارشد رشته روانشناسی گرایش روانشناسی عمومی سرکار خانم زینب آرزومندی برگزار شد؛ در این جلسه سرکار خانم دکتر اعظم بهرامی به عنوان استاد راهنما حضور داشتند؛ در ادامه چکیده پایان نامه را بررسی میکنیم:
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر نقش تعارض کار- خانواده و کیفیت زندگی در پیش بینی تعارضات زناشویی معلمان در پاندمی کرونا بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی معلمان مقطع ابتدایی ناحیه 3 استان قم در سال تحصیلی 1401-1400 بود که تعداد آنها بنابر آخرین اعلام مسئولین آموزش و پرورش، 775 نفر بود. نمونه آماری شامل 257 نفر از اعضای جامعه آماری مذکور بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامة تجديد نظر شدة تعارضات زناشويي براتي و ثنايي(1372)، پرسشنامه استاندارد تعارض کار و خانواده کارلسون و همکاران(2000) و پرسشنامهی کیفیت زندگی بودند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 25 و نرم افزار Amos نسخه 22 در دو سطح توصیفی(میانگین، انحراف معیار و ...) و استنباطی (مدل معادلات ساختاری و ضریب همبستگی پیرسون) انجام شد. نتایج نشان داد که متغیرهای تعارض کار- خانواده و کیفیت زندگی روی تعارضات زناشویی تأثیر دارند و میتوانند آن را پیش بینی کنند. متغیر کیفیت زندگی بیشترین تأثیر را بر روی تعارضات زناشویی دارد. بین دو متغیر تعارض کار- خانواده و کیفیت زندگی همبستگی منفی وجود دارد. متغیر تعارض کار- خانواده بر روی تعارضات زناشویی تأثیر مثبت و معنادار دارد. نتیجهگیری: توجه به نقش تعارض کار- خانواده و کیفیت زندگی میتواند در پیشگیری از تعارضات زناشویی موثر باشد.
کلید واژه ها: تعارض کار- خانواده، کیفیت زندگی، تعارضات زناشویی، معلمان، پاندمی کرونا