دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

همه چیز در مورد رشته آینده پژوهی

ماهیت رشته آینده پژوهی

- ماهیت رشته آینده پژوهی را معرفی فرمایید؟

 آینده پژوهی یک میان رشته است که با همه رشته های دیگر در هر حوزه ایی (علوم انسانی، فنی مهندسی و پزشکی)  تعامل دارد. بطور خلاصه این رشته به محقق و فعال در حوزه آینده پژوهی کمک می کند تا به ترسیم آینده موضوعات مختلف بپردازد و آمادگی لازم برای مواجهه با وقایع  محتمل در آینده را داشته باشد. آینده پژوهی همچنین به ساخت آینده و تغییر تداوم وضع موجود نیز کمک شایانی می کند.

-توانایی ها و پتانسیل های لازم و مورد نیاز برای ورود به رشته  آینده پژوهی چیست؟

با توجه به اینکه این رشته مقطع کارشناسی ندارد و در مقاطع ارشد و دکترا نیز محدودیتی برای رشته ورودی ندارد، لذا با دارا بودن هر مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد امکان ورود در این رشته وجود دارد اما طبیعی است مهارتهای کار حرفه ای با رایانه و آشنایی با زبان خارجی، دانشجوی این رشته را ممتاز تر نموده و بازار کار بهتری را برای ایشان فراهم می آورد.

- وضعیت ادامه تحصیل در رشته  آینده پژوهی در مقاطع بالاتر چگونه است؟

ادامه تحصیل در این رشته برای مقاطع دکترا و پسادکترا در ایران و خارج از ایران امکان پذیر است.

 

- معرفی گرایش های رشته آینده پژوهی

این رشته در مقطع کارشناسی پذیرش نداشته و در مقطع کارشناسی ارشد در ذیل رشته مهندسی صنایع و بعنوان یک گرایش مطرح است. 

 

- با توجه به گرایش های مختلف رشته  آینده پژوهی بازار کار هر یک از گرایش ها چگونه است و کدامیک از گرایش از لحاظ شغلی دارای جاذبه بیشتری است؟

 آینده پژوهی رشته نسبتا جدیدی در دنیا است و در کشور هم سابقه ای در حدود دو دهه دارد لذا بازار کار این رشته با توجه به فارع التحصیلان محدود آن، دارای فرصت شغلی و بازار کار مناسبی بوده و تمرکز بر گرایش خاصی مورد تاکید نیست.

- بازار کار و آینده شغلی رشته های  آینده پژوهی در ایران به شکلی است؟

این رشته همانطور که قبلا گفته شد میان رشته بوده و می تواند با همه رشته های دیگر همکاری کند لذا هر رشته و موضوعی که تمایل داشته باشد از فضای آینده و وقایع مرتبط با خود مطلع باشد می تواند از آینده پژوهی بعنوان یک رشته مشاور و یا راهبر استفاده کند. موفقیت در این رشته بیشتر به توانمندی فرد مرتبط است. مهارتهای تجزیه و تحلیل، راهبرد اندیشی، بدیل اندیشی و ترسیم فضای آینده، زبان خارجی و استفاده موفق و موثر از رایانه، فضای شغلی بسیار خوبی را برای فارغ التحصیلان این رشته فراهم می آورد.

- چرا دانشگاه طلوع مهر اقدام به راه اندازی این رشته کرده است؟

دانشگاه طلوع مهر در راستای اهداف خود مبنی بر بومی کردن رشته های جدید و تربیت نیروهای توانمند برای کشور، جزو معدود دانشگاه هایی است که این رشته را در مقطع ارشد ارائه می دهد و در کنار ارتقای علمی دانشجویان این رشته، تلاش می کند اتصال ایشان به بازار کار و مراکز پژوهشی و اندیشکده های علمی نیز فراهم نماید.

-دانشگاه طلوع مهر چه ویژگی هایی نسبت به بقیه دانشگاه ها یا دانشکده ها در خصوص این رشته دارد؟

استفاده از اساتید مجرب این رشته، هزینه های تحصیلی کمتر در مقایسه با دانشگاه های دیگر، برگزاری کارگاه های آموزشی مکمل برای دانشجویان و علاقمندان به رشته آینده پژوهی، توسعه مهارتهای علمی و عملی دانشجویان این رشته در اندیشکده مطالعات آینده پژوهی و ارائه مشاوره شغلی، از مهمترین مواردی است که جزو مزیت های دانشگاه طلوع مهر در مقایسه با سایر دانشگاه هاست.

 

 

   

    

دورنگار:
 025-33555610 (داخلی 100)

رایانامه:
info@tolouemehr.ac.ir

صندوق پستی:
371853814

واحد برادران:
قم، پردیسان، بلوار دانشگاه،
بلوار شهروند شمالی

کد پستی: 3749113362
تلفن: 33555610-025 - داخلی 1

 

دفتر مهارت افزایی و مرکز مشاوره طلوع مهر:
قم، بلوار امین،کوچه شماره یک،
مرکز مشاوره طلوع مهر

لوکیشن نشان
تلفن: 33555610-025 - داخلی 501 و 503
025-32614070

 

واحد خواهران:
قم، خیابان شهید فاطمی(دورشهر)
نبش میدان رسالت
کدپستی: 63117-37156
تلفن: 33555610-025 - داخلی 2

طراحی و پیاده سازی : گروه نرم افزاری دیما

Template Design:Dima Group