چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403

جلسه دفاع با موضوع شناسایی و اولویت بندی موانع (ایجاد، استقرار و رشد) استراتژی در بیمارستانهای استان قم توسط منصوره شمسی دانشجوی مقطع ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک با حضور اساتید از جمله دکتر جعفر رحمانی (استاد راهنما) در سالن اجتماعات مهندس رسولی برگزار و پایان نامه مورد ارزیابی قرار گرفت.

چکیده پایان نامه به شرح زیر است:

 

هدف: شناخت محیط­ پیرامون سازمان­ها و پیگیری تغییرات این محیط و پایش مداوم آن مسير مناسبي را جهت ادامه­ی فعاليت برای سازمان­ها به ارمغان خواهد آورد. می­توان گفت تنها با برنامه استراتژيک مناسب سازمان می­توان در این مسیر به درستی گام برداشت و آينده­ای روشن در مواجهه با تغييرات برای سازمان­ رقم زد. از طرفی بیمارستان­ها جزء سازمان­هایی هستند که با زندگی روزمره افراد جامعه در ارتباط می­باشند و باید بتوانند خدمات خود را در بهترین سطح مطابق انتظارات موجود برآورده سازند. این سازمان­ها با تغییرات محیطی بسیاری روبرو هستند و برای ارائه هر چه بهتر خدمات به افراد جامعه نیاز به وجود مدیریت استراتژیک در بیمارستان امری غیرقابل اجتناب است. از این رو پژوهش حاضر به صورت مطالعه­ی موردی در بیمارستان­های استان قم به بررسی و شناسایی موانع موجود پرداخته است تا با شناخت بهتر موانع اساسی و اقدام جهت رفع آن­ها بتوان مدیریت استراتژیک را در بیمارستان­ها ایجاد و یا تقویت کرد و باعث افزایش سطح رضایت عمومی جامعه در این زمینه شد.

روش‌شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و برحسب نحوه­ی گردآوری اطلاعات، از نوع توصیفی است. جهت جمع­آوری داده­های مورد نیاز از دو پرسشنامه به صورت جداگانه استقاده شد و این پرسشنامه­ها توسط ده خبره در حوزه مربوط به پژوهش حاضر تکمیل شد. سپس جهت تجزیه و تحلیل داده­ها، روش­ دلفی جهت شناسایی موانع و روش BWM جهت تعیین اوزان موانع و الویت­بندی آن­ها مورد استفاده قرار گرفت.

یافته‌ها: بر اساس نتایج حاصل ازاجرای روش دلفی-فازی از میان موانع برگرفته از ادبیات نظری پژوهش شش مانع برای ایجاد استراتژی، نه مانع برای استقرار استراتژی و شش مانع برای رشد استراتژی در بیمارستان­های استان قم شناسایی شدند. سپس در گام آخر به تعیین اولویت موانع در هر یک از سه مرحله ایجاد، استقرار و رشد استراتژی پرداخته شد. بر اساس انجام اولویت­بندی از طریق روش BWM ، مدیریت و رهبری در ایجاد استراتژی، فقدان فرهنگ سازمانی مناسب در استقرار استراتژی و عدم آموزش مناسب در رشد استراتژی به عنوان مهم­ترین موانع شناخته شدند.

نتیجه‌گیری: یافته­های پژوهش نشان می­دهد، نقش مدیریت عالی یا همان رهبری از ایجاد تا رشد استراتژی­ها بسیار حیاتی است و عدم پشتیبانی مدیران عالی می­تواند موانع بسیاری را در ایجاد،استقرار و رشد استراتژی در بیمارستان­های استان قم به وجود آورد. همچنین در مرحله­ی پیاده­سازی و اجرای استراتژی، ضعف فرهنگی در سازمان از مهم­ترین موانع است که از طریق مسائلی همچون مقاومت­ در مقابل ایجاد تغییرات اجرای استراتژی­ها را با اختلال مواجه می­سازد که این مسئله را می­توان ناشی از دانش اندک و ناکافی در مورد مسائل مدیریت استراتژیک نسبت داد. در رشد استراتژی­ها نیز مسائل مربوط به آموزش کارکنان به عنوان مهم­ترین عوامل شناخته شد و ضعف در این مورد مانع بزرگی در مقابل رشد و بالنگدگی استراتژی­های در بیمارستان­ها است. 

کلیدواژه‌ها: مدیریت استراتژیک، اجرای استراتژی، موانع اجرای استراتژی، تصمیم­گیری چندمعیاره، بیمارستان

   

    

دورنگار:
 025-33555610 (داخلی 100)

رایانامه:
info@tolouemehr.ac.ir

صندوق پستی:
371853814

واحد برادران:
قم، پردیسان، بلوار دانشگاه،
بلوار شهروند شمالی

کد پستی: 3749113362
تلفن: 33555610-025 - داخلی 1

 

دفتر مهارت افزایی و مرکز مشاوره طلوع مهر:
قم، بلوار امین،کوچه شماره یک،
مرکز مشاوره طلوع مهر

لوکیشن نشان
تلفن: 33555610-025 - داخلی 501 و 503
025-32614070

 

واحد خواهران:
قم، خیابان شهید فاطمی(دورشهر)
نبش میدان رسالت
کدپستی: 63117-37156
تلفن: 33555610-025 - داخلی 2

طراحی و پیاده سازی : گروه نرم افزاری دیما

Template Design:Dima Group