دانشجویان رشته مدیریت بیمه اطلاعات لازم و مربوط را از خلال گذراندن دروس عمومی، پایه، اصلی و اختصاصی به دست می آورند. دروس اصلی مدیریت بازرگانی با هدف آشناسازی دانشجویان با مسائل پایه ای مدیریت بازرگانی، پژوهش عملیاتی، مدیریت تولید بیمه، حمل و نقل، بیمه آتش سوزی و خطرات طبیعی از جمله مهمترین دروسی است که دانشجویان این رشته با آن آشنا خواهند شد.
دانشجویان، پس از گذراندن دروس یاد شده و دوره کارآموزی، مدرک کارشناسی مدیریت بیمه را دریافت می کنند. دانشگاههایی همچون تهران و علامه به ارائه این رشته می پردازند.

چون همه ما به نوعی این نیاز را داریم و یک عنصری هم که برای بیمه شناخته می شود همان مسأله تعاون و اشتراک مسائل انسانهاست تا در کنار هم بتوانند به یکدیگر کمک کنند، از طریق جبران خسارت یا -همانطور که گفتیم- در زمانی که نیاز است برای آینده یک شخص تأمین سرمایه بکند، افرادی که علاقه مند هستند به عنوان بیمه گر یا بازاریاب در این بازار وارد شوند باید از ویژگیهایی برخوردار باشند که عمده ترین آن صداقت است. از آن جهت که شخص باید روابط اجتماعی بسیار قوی داشته باشد تا بتواند موفق باشد. از بُعد روان شناسی هم باید روان شناس باشد و با مشکلات افرادی که به عنوان بیمه گذار یا طرف مراجعه او هستند به گونه ای رفتار کند که با شناخت آنها بتواند نیاز آنها را تأمین کند و بعد از آن خوش برخورد بودن که از لحاظ روانی در طرف مقابل، اثر بسیاری در این مورد دارد. درآمد این رشته نسبت به سایر رشته ها در موقعیتی که فعلاً در ایران وجود دارد خوب نیست.

 

این رشته ای است که بسیار متنوع است چون با سازمانها و صنایع مختلف در ارتباط است. تربیت کادر متخصص و کارشناس بیمه با هدف توسعه صنعت بیمه در ایران و جلوگیری از خروج از کشور در کنار گردآوری اطلاعات و پژوهش در زمینه های نوین بیمه ای در جهان از جمله اهدافی است که رشته کارشناسی مدیریت بیمه مد نظر دارد. دانشجویان رشته مدیریت بیمه پس از کسب مهارتهای علمی و عملی لازم قادر به بر عهده گرفتن مناصب مدیریتهای مختلف در زمینه بیمه در داخل یا دفاتر خارج از کشور خواهند بود. از سوی دیگر دانش آموختگان این رشته در صورت دارا بودن زیر ساخت علمی مناسب، قادر به انجام تحقیقات و مطالعات مورد نیاز کشور در صنعت بیمه نیز می باشند.