جمعه, 31 فروردين 1403

بســــــم الله الرحمــــن الرحیــــــــم

مصوبه‌ی شورای مؤسسه پیرامون زمان و شیوه‌ی برگزاری آزمون پایان ترم دوم
(سال تحصیلی 1398 - 1399)

با عرض سلام خدمت دانشجویان محترم

و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات

پیش از بیان مصوبات شورای مؤسسه پیرامون امتحانات پایان ترم، بیان مقدمات زیر لازم به نظر می‌رسد:

1. موضوع امتحانات در ترم جاری همانند اغلب موضوعات اجتماعی موضوعی با ذی نفعان متعدد است که به سختی می‌توان به گونه‌ای تصمیم گرفت که نظرات افراد مرتبط با مسئله به گونه‌ای کامل در راه حل پایانی لحاظ شده باشد. تنها راه ممکن در این گونه موقعیت‌ها تلاش برای رسیدن به تصمیمی بهینه است و تصمیم بهینه تصمیمی است که تا جای ممکن انتظارات ذی نفعان گوناگون را برآورده کند.
2. نهادها و اشخاص درگیر در این تصمیم (یعنی مواردی که باید نظرات یا منافع ایشان در تصمیم‌گیری لحاظ شود) عبارتند از ستاد ملی مبارزه با کرونا، وزارت علوم، جامعه، اساتید، کارکنان، دانشجویان و مؤسسه.
3. بنا بر آنچه گفته شد تصمیم نهایی باید به گونه‌ای باشد که اولاً مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا را نقض نکند، با قوانین و ابلاغیه‌های وزارت علوم هماهنگ باشد، با زیاد کردن بیش از حد رفت و آمدها سلامت جامعه را به خطر نیندازد، سلامت اساتید، دانشجویان و کارکنان در آن لحاظ شده باشد و در نهایت مؤسسه نیز بتواند در پایان ترم به نحو مطلوب و معقولی کیفیت آموزش ارائه شده به دانشجویانش را تضمین نماید.
4. البته سلامت جسمی تنها متغیری نیست که باید در این تصمیم‌گیری مورد توجه قرار گیرد. متغیرهایی نظیر حذف نشدن بخشی از مطالب به واسطه‌ی عدم برگزاری میان ترم، افزایش حجم جزوات برخی کلاس‌ها، ضرورت برگزاری جبرانی برای برخی کلاس‌ها در هفته‌های پایانی و ... نیز از مواردی است که در تصمیم نهایی باید مورد توجه قرار گیرد.

نظر به مقدماتی نظیر مقدمات فوق، موضوع امتحانات پایان ترم در شورای مؤسسه به بحث گذاشته شد و پس از انجام برخی بررسی‌های کارشناسی برای ارائه‌ی راهکاری اجرائی در این زمینه، نتایج زیر حاصل شد:

مصوبات ناظر به زمان آزمون پایان ترم:

1. در صورت برگزاری 13 جلسه کلاسی (ملاک جلساتی است که برگزار شده‌اند و در نتیجه حتی تعطیلات رسمی بخشی از این 13 جلسه نخواهند بود) و اتمام سرفصل درس به تشخیص استاد، الزامی برای برگزاری جلسات بیشتر وجود نخواهد داشت. البته در صورتی که استادی به واسطه‌ی عدم اتمام سرفصل و علی رغم تشکیل 13 جلسه‌ی کامل قصد برگزاری کلاس در هفته‌های چهاردهم و پانزدهم را داشته باشه در این زمینه مانعی وجود نخواهد داشت.
2. با توجه به امکان عدم برگزاری سه جلسه‌ی پایانی ترم بر اساس این مصوبه، در صورت عدم استفاده‌ی هر یک از اساتید از ظرفیت برگزاری سه جلسه‌ی مذکور، در مورد دروسی که نیاز به جلسات حضوری رفع اشکال، کار کارگاهی، کار عملی و ... داشته باشند این ظرفیت در مؤسسه فراهم شده که در صورت ارائه‌ی مجوز بازگشایی کامل دانشگاه‌ها از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا و وجود خواست مشترک استاد و دانشجویان جلساتی در تابستان برگزار شده و فرآیند آموزش تکمیل شود.
3. هفته‌های چهاردهم و پانزدهم زمان برگزاری کلاس جبرانی برای رسیدن به حداقل 13 جلسه‌ی برگزار شده‌ی کلاسی هستند و طبیعتاً انتظار بر این است که با هماهنگی و همکاریاساتید محترم و دانشجویان، تدبیری اتخاذ شود که در این دو هفته که احتمالاً به واسطه‌ی تعطیلی برخی کلاس‌ها بار دروس نیز کمتر شده، جبرانی‌های لازم برگزار شوند.
4. هفته‌ی شانزدهم و هفدهم هفته‌هایی هستند که برای فرصت مطالعاتی و یا اصطلاحاً فرجه‌ی مطالعاتی دانشجویان در نظر گرفته شده‌اند (تشکیل کلاس در این هفته‌ها به صورت کاملاً استثنائی و موردی و صرفاً برای اتمام سرفصل تعداد بسیار محدودی از دروس ناتمام خواهد بود).
5. امتحانات پایان ترم از 31 خردادماه و به مدت سه هفته برگزار خواهد شد.
6. با توجه به فرجه‌ی دو هفته‌ای قبل از امتحانات، زمان ارائه‌ی تحقیق‌های در نظر گرفته شده برای دروس نیز نهایتاً تا 31 تیرماه خواهد بود.
7. با توجه به نکات بیان شده طبیعتاً در هفته‌ی اول مردادماه نمرات نهایی دانشجویان به صورت رسمی و در سامانه اعلام خواهد شد.

مصوبات ناظر به شیوه‌ی آزمون پایان ترم:

1. با توجه به مخاطرات موجود در برگزاری آزمون پایان ترم به صورت حضوری، این امکان در مؤسسه فراهم شده است که بر اساس ابلاغیه‌ی وزارت علوم، هر یک از اساتید که تمایل به برگزاری آزمون به گونه‌ی غیرحضوری و متناسب با شرایط آموزش مجازی داشته باشند، بتوانند آزمون درس خود را به صورت غیرحضوری برگزار کنند و هیچ گونه الزامی برای برگزاری آزمون حضوری وجود نخواهد داشت.
2. شیوه‌های آزمون غیر حضوری عبارتند از آزمون کتاب باز، آزمون تستی آنلاین، آزمون شفاهی آنلاین به همراه وبکم، ارائه‌ی تحقیق درسی و یا ترکیبی از این موارد. طبیعتاً اساتید محترم در انتخاب هر یک از این شیوه‌ها و یا ترکیبی از این شیوه‌ها متناسب با اقتضائات درس خود تصمیم خواهند گرفتو این تصمیم نیز نهایتاً تا دهم خرداد ماه به اطلاع دانشجویان محترم خواهد رسید. مضافاً بر این که همانند گذشته عواملی نظیر حضور و مشارکت کلاسی، فعالیت‌های طول ترم و ... نیز می‌توانند بخشی از نمره را به خود اختصاص دهند. لازم به ذکر است که سقف زمانی اعلام نمره‌ی دانشجویان در شیوه‌ی غیرحضوری نیز همان هفته‌ی اول مرداد ماه خواهد بود.
3. آیین نامه‌ و شیوه‌نامه‌ی اجرای آزمون‌های غیر حضوری ان شاء‌الله تا دهم خرداد ماه منتشر خواهد شد.
4. در صورت تمایل برخی اساتید مبنی بر برگزاری حضوری آزمون نیز در مؤسسه امکانات لازم برای این کار اعم از چینش با فاصله‌ی صندلی‌های سالن امتحانات، افزایش تعداد بازه‌های امتحانی جهت خلوت‌تر شدن مؤسسه و ... فراهم خواهد شد. طبیعتاً در صورت انتخاب این گزینه توسط اساتید محترم انتظار بر این خواهد بود که تا جای ممکن سؤالات آزمون به گونه‌ای طراحی شوند که امکان پاسخ گویی به سؤالات نهایتاً در یک ساعت وجود داشته باشد. در مورد دروسی نظیر حسابداری و ... که به واسطه‌ی داشتن اقتضائاتی خاص امکان طرح سؤال یک ساعتی وجود نداردآزمون در بازه‌ی پایانی برگزار خواهد شد.
5. لازم به ذکر است که حتی اساتیدی که گزینه‌ی آزمون حضوری را انتخاب کنند، در مورد دانشجویان غیربومی لاجرم باید از شیوه‌های مذکور در آزمون غیرحضوری استفاده نمایند. این موضوع حتی در مورد دروسی نظیر حسابداری نیز صادق بوده و برای مثال می‌توان با ارسال سوال برای دانشجو از طریق وبکم جلسه‌ی آزمون را برگزار کرد.
6. ان شاء الله برنامه‌ی کامل زمان‌بندی امتحانات تا دهم خرداد ماه در سامانه‌ی آموزش بارگذاری خواهد شد.

با آرزوی سلامتی و موفقیت برای تمامی اساتید و دانشجویان محترم

مرتضی جوانعلی آذر

معاون آموزشی مؤسسه‌ی آموزش عالی طلوع مهر

   

    

دورنگار:
 025-33555610 (داخلی 100)

رایانامه:
info@tolouemehr.ac.ir

صندوق پستی:
371853814

واحد برادران:
قم، پردیسان، بلوار دانشگاه،
بلوار شهروند شمالی

کد پستی: 3749113362
تلفن: 33555610-025 - داخلی 1

 

دفتر مهارت افزایی و مرکز مشاوره طلوع مهر:
قم، بلوار امین،کوچه شماره یک،
مرکز مشاوره طلوع مهر

لوکیشن نشان
تلفن: 33555610-025 - داخلی 501 و 503
025-32614070

 

واحد خواهران:
قم، خیابان شهید فاطمی(دورشهر)
نبش میدان رسالت
کدپستی: 63117-37156
تلفن: 33555610-025 - داخلی 2

طراحی و پیاده سازی : گروه نرم افزاری دیما

Template Design:Dima Group